k - Het betreft de volgende wijzigingen. k$e en volgende wijzigingen slotwijzigingen begroting) 1972 20e wijziging 1973 (bouwrypmaken terrein Noordzeedijk) 21e wijziging 1973 (schetsontwerp bouwplan gemeentehuis) Deze begrotingswijzigingen worden zonder hoofdelijke stemming met algemene stemmen vastgesteld. 12. Rondvraag a. Op verzoek van wethouder Vrolyk. geeft de VOORZITTER het woord aan hem. Wethouder VROLIJK leest de volgende verklaring voor. De ondergetekenden, L.P. Vrolijk, wethouder, mevrouw M.J. Akkermans- Zandvliet, raadslid en C.Ruijten, raadslid, alle leden van de fractie Algemeen Belang in de gemeenteraad van Oud en Nieuw Gastel distancie- ren zich vanaf heden van hun mede-lid, W. van der Mast, raadslid, om reden, dat dit raadslid slechts plusminus vijftig procent van de ge houden raadsvergaderingen tijdens zijn raadslidmaatschap heeft bijgewoond en nagenoeg geen enkele fractievergadering en gaan over tot de orde van^ de dag. Afschrift van dit besluit is gezonden aan de heer W. van der Mast voor noemd. Gedaan en getekend op de maandelijkse fractievergadering van Al gemeen Belang, gehouden ten raadhuize van Oud en Nieuw Gastel op dins dag 26 juni 1973* De VOORZITTER dankt de heer Vrolijk voor de mededeling. b. De heer AKKERMANS heeft schriftelijk verzocht het woord te mogen voeren inzake de 2e Nationale luchthaven. De VOORZITTER geeft hem hier toe de gelegenheid. De heer AKKERMANS brengt het volgende ter tafel. De 2e nationale luchthaven is in handen van de regering. Er zijn com missies benoemd om de zaak te onderzoeken. Hier wordt jaren aan ge werkt. We kunnen stellen, dat als deze luchthaven ergens komt, waar dan ook, dat het een volledige luchthaven zal zyn, al is het alleen maar om het geïnvesteerde kapitaal rendabel te maken. Het zal een enorme ingreep zijn in de streek waar deze luchthaven wordt gevestigd. Er zijn twee uitersten, die deze tweede luchthaven benaderen. Op de eerste plaats de opvatting van de handel en de industrie, die uitsluitend de vooruitgang van de handel en de industrie nastreeft; daarnaast de werkgelegenheid benadrukt. De tweede opvatting is de opvatting van belangengroepen, milieube schermers en andere groepen die uitsluitend het leefmilieu en land schap willen redden. Beide polariseren deze opvattingen. Als er in hier in West-Brabant o.a. geen luchthaven komt, dan zou de industrie normaal de voortgang moeten vinden en door moeten gaan als is het alleen voor werkverschaffing. Die beide opvattingen hebben natuurlijk voor- en nadelen. Deze moeten tegen elkaar worden afgewogen en wel: objectief. Dat kan niet gebeuren door handel of industrie dan welke belangengroep dan ook. Dat moet gebeuren door de overheid. Plaatselijk, provinciaal of lande lijk. Nu het een landelijk probleem is, zal het de landelijke overheid moeten doen. U ziet dat het dus zeer juist is aangepakt. De landelijke overheid heeft, om dit allemaal goed te kunnen doen, de nodige commissies benoemd om te informeren. Deze moeten ook informeren in de streek, waarvan zij stellen, dat de luchthaven zal moeten worden gevestigd.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1973 | | pagina 62