3
Het is bekend dat de gemeente Oud en Nieuw Gastel geen vuilstortplaats
meer heeftOok de gemeente Wouw heeft geen plaats» De gemeente Steen
bergen heeft wel ruimte, doch heeft nog geen vergunning verkregen»
Standdaarbuiten heeft bijna geen gelegenheid meer.
Van de zijde van het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid
en de Inspecties van de Volksgezondheid dringt men hevig aan om zo snel
mogelijk de open stort op te lossen»
Via de regio Roosendaal is dit te bereiken via de vuilverbrandingsinstal
latie»
De regio Bergen op Zoom gaat zolang door met open stort tot de onder
scheidenlijke vergunningen aflopen»
De regio Bergen op Zoom/is er zich van bewust, dat de regio Roosendaal
de voorliggende regeling thans moet treffen»
Ten aanzien van de vuilverwerking zijn landelijk verschillende opvattingen.
De een voelt voor een vuilbank (open stort, welke op een of andere manier
aantrekkelijk gemaakt wordt,) de ander voor vuilverbranding»
Het ministerie en de inspecties volksgezondheid voelen niet veel voor
een vuilbank»
Het ligt ook niet in de bedoeling dat straks de vuilverbranding op één
plaatp voor West-Brabant zal geschieden» Hier zal spreiding moeten zijn,
rekening houdend toet de afstanden» Gedacht wordt aan 2 of 3 plaatsen»
De transportkosten worden ponds-pondsgewijze over alle aangesloten ge
meenten verdeeld»
Er moeten minimaal 100,000 zielen bij een vuilverbranding betrokken zijn
om een reële exploitatie te kunnen opzetten»
Op de desbetreffende vraag van mevrouw AKKERMANS zegt de VOORZITTER, dat
er momenteel met de voorliggende opzet een overcapaciteit is; dat is niet
zo veel, dat bij wijze van spreken het vuil van Breda tot Putte verwerkt
kan worden»
Mevrouw AKKERMANS vindt de tijd van voorbereiding tussen het ontvangen van
de raadsstukken en de raadsvergadering erg kort voor zo'n belangrijke aan
gelegenheid als de onderhavige.
De VOORZITTER merkt hierbij op, dat indien de tijd drie weken zou zijn, dan
evengoed een goed inzicht kan ontbreken. Er is jaren over nagedacht en
overlegd
De heer AKKERMANS tilt niet zo zwaar aan het tijdsverschil dat Bergen op
Zoom later deelneemt aan de regeling. Vijf jaar is echt niet veel»
Op de desbetreffende vraag van de heer AKKERMANS zegt de VOORZITTER, dat
de algemene raad zal bestaan uit raadsleden» De heer AKKERMANS wijst nog
op het feit, dat raadsleden om de vier jaar kunnen wisselen en vraagt
zich af of dit gunstig is voor de bedrijfsvoering.
Ten aanzien van de kosten heeft de heer AKKERMANS betekend, dat het neer
komt op ongeveer 8,-- per inwoner» Voor onze gemeente is dit 62,000,--
terwijl op basis van een tonnagecijfer ruim 50,000,-- is vermeld»
De VOORZITTER zegt uitdrukkelijk, dat moet worden uitgegaan van het aan
tal tonnen vuil.
De heer AKKERMANS informeert nog naar de benoeming van personeel»
De VOORZITTER licht toe, dat vanwege de rechtspositie het personeel in
dienst is van de gemeente Roosendaal en dat hij benoeming overleg gepleegd
wordt met het bestuur van het samenwerkingsschap»
De heer AKKERMAN^vraagt verder waar de vuilverwerkingsinstallatie wordt
geplaatst» De VOORZITTER vermeldt, dat dit op de plaats is, waar het nu is.
De heer AKKERMANS wijst nog op de toegangswegen, rekening houdend met
Rijksweg 17, Zoomweg en de Vliet,
Het huidige punt ligt in alle opzichten gunstig, aldus de VOORZITTER.
Tenslotte vraagt de heer AKKERMANS of het schap rechtstreeks heffingen
aan de particulier kan opleggen, dan wel, dat dit de gemeenten doen.