Spreker zou het jammer vinden, dat het kanaal zijn beslag zou krijgen louter uit prestige-overwegingen. Hier gaat het al op lijken. Spreker heeft vernomen, dat het scheepvaartverkeer op de Mark terugloopt én op de Vliet hard terugloopt. Het kan mogelijk liggen aan de toestand waarin de Vliet verkeert, doch een en ander geeft toch te denken. De VOORZITTER brengt ter kennis dat morgenmiddag in de Roosendaal- se gemeenteraad over dit kanaal wordt gesproken» Burgemeester en wethouders van Roosendaal hebben een ontwerp-antwoordbrief aan de Suikerunie ter beoordeling aan de raad voorgelegd, aldus de pers» De Suikerunie heeft aan de gemeenteraad van Roosendaal c.a» een brief geschreven, waarin wordt teruggekomen op het oorspronkelijk standpunt en niet heel veel meer wordt gevoeld voor de aanleg van het Mark-Vlietkanaal Vervolgens deelt de VOORZITTER mede, dat het Mark-Vlietkanaal in de vergadering van de provinciale staten opnieuw aan de orde zal komen, op de eerste plaats omdat er een verhoging van het krediet gevraagd moet worden en op de tweede plaats de mening van de staten inzake de uitvoering. Menig statenlid is tegen de uitvoering, hoe wel gedeputeerde staten nog steeds de mening zijn toegedaan, dat het kanaal er komt» Omdat het cp diverse niveaus nog aan de orde komt, meent spreker dat het weinig zin heeft dat de gemeente zich ook nog eens buigt over dit kanaal» Spreker zegt vanuit zuiver de plaatselijke situatie gezien, dat het kanaal er maar moet komen» Er zitten voor de gemeente enkele aan wijsbare voordelen aan» De heer RUIJTEN noemt burgemeester Godwaldt, die vindt dat het ka naal er wel moet komen, en de belanghebbende, de Suikerunie, die zegt dat het er niet moet komen. Wie heeft dan gelijk? De VOORZITTER merkt op, dat de Suikerunie niet alleen meespeelt» Het gaat ook om het toevoeren van schepen naar Roosendaal. Het is bekend, dat de aanvoer per schip naar de suikerfabriek de laatste jaren afneemt. De aanvoer per schip, landelijk gezien, neemt echter toe. Voor de aanvoer per schip naar Roosendaal kan het Mark-Vlietkanaal wellicht echt van betekenis zijn» De gemeente Roosendaal c.a. in vesteert ook een belangrijk bedrag in de aanleg van het Mark- Vlietkanaal. Burgemeester Godwaldt verdedigt uiteraard zijn eigen overtuiging De heer RUIJTEN brengt te berde, dat na al de twijfelachtige publi- katies in de pers omtrent het al of niet aanleggen van het Mark- Vlietkanaal, de betreffende industrieën, welke belang hebben bij dit kanaal, de koppen toch wel eens bij elkaar hebben kunnen steken, doch hieromtrent is niets vernomen» De VOORZITTER antwoordt hierop, dat het best mogelijk is, dat dit gebeurd is en deze industrieën dit ter tafel gebracht hebben waar nodig en de pers hier buiten gehouden hebben» De heer RUIJTEN vraagt zich af, of de haven van Moerdijk de grote schepen niet kan opvangen en verder vervoer naar Roosendaal per as gebeurt. De VOORZITTER wijst er op, dat de haven van Moerdijk niet voor grote zeeschepen zal zijn. Met betrekking tot een prestige-zaak zegt de VOORZITTER, dat het mogelijk is, dat degenen die voorstander zijn, met degelijke en ge gronde argumenten op tafel komen, waardoor degenen die moeten be slissen overtuigd zijn geraakt

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1972 | | pagina 29