- b -
De werken ten laste van hoofdstuk VI brengen meer lasten met zich
mee, dan b.v. hoofdstuk IV.
Spreker bevestigt het dalen van de percentages ten aanzien van het
onderwijs in verband met het vervallen van het ma vo -onderwijs
hetwelk rechtstreeks ten laste van het rijk komt.
Overigens zijn de directe uitgaven van het onderwijs met enkele dui
zenden gulden gestegen.
De styging der ramingen van hoofdstuk XIII is inderdaad administra
tief in verband met de opneming van rente en aflossing van nog niet
goedgekeurde kapitaalsuitgaven
De hogere raming van het schuldrestant van geldleningen houdt verband
met het aantrekken van geldleningen voor kapitaalswerken, o.a. ten
behoeve van de riolering 700.000,--) en nog een geldlening van
300.000,--.
De grote investeringen zijn afhankelijk van 's-rijks financien.
De gemeente verkrijgt uitkeringen uit het gemeentefonds voor onder
wijs en ten behoeve van de verdere financiering van onze gemeente.
De voeding van het gemeentefonds geschiedt naar vaste maatstaven.
De verdeling van de gelden van het gemeentefonds iseen moeilijke
zaak. De gemeentebesturen hebben hierop bitter weinig zicht. Het
zou veel prettiger zijn als de gemeente voor het begin van een nieuv
jaar het bedrag voor investeringen wist. Dit is een tekortkoming
in het centrale financiële beleid. Hier is meerdere malen op aange
drongen, ook door de Tweede Kamer van de Staten-Generaal
Het systeem is echter nog niet gewijzigd. Over de "centrale pot"
wordt met de provinciale besturen overleg gepleegd.
De provinciale besturen kunnen aan de hand van de aanvragen die zij
van de gemeenten hebben ontvangen nagaan hoe de behoefte aan kapi
taal ligt in de provincie. Ook onze gemeente doet een dringend ver
zoek aan gedeputeerde staten voor financieringsmiddelen.
Een enkele maal heeft dit succes opgeleverd. De juiste behandeling
van alle zaken zijn in de voorliggende begroting zo goed mogelijk weerge
geven
Het gaat er de heer AKKERMANS om of by vergelijking van de percentages
als door spreker voorgelegd gesteld mag worden of de gemeente een
goede koers vaart. By de ontwikkeling van de behoefte van de mensen
kunnen andere behoeften ontstaan dan in vroeger tijden. Men kan dan
een verschuiving krijgen van uitgaven naar andere hoofdstukken. Dit
is evenwel in de laatste drie jaren niet het geval.
Dit laatste bevestigt de VOORZITTER. Spreker ziet over een langere
termijn, b.v. 10 jaar wel verschuiving, b.v. de welzijnszorg op het
sociaal-maatschappelijk terrein, de volksgezondheid, woningbouw in
beperktere mate, onderwijs.
De heer AKKERMANS vraagt of de totale schuld van de gemeente te groot
is voor de gemeente. Dit wordt door de VOORZITTER ontkend. Deze zou,
aldus spreker nog iets groter kunnen zijn.
Uit de gewone dienst zouden nog lasten van ixeuwe geldleningen kun
nen worden gedekt.
De VOORZITTER geeft hierna het woord aan de heer Marcelissen als
voorzitter van de commissie ad hoe tot onderzoek van de gemeentebe
groting 1971.
De heer MARCELISSEN leest het verslag van de commissie voor.
De inhoud van dit verslag is opgenomen in het onderhavige pread
vies. Na voorlezing spreekt de heer MARCELISSEN dank uit voor de
samenstelling van het verslag.
De VOORZITTER dankt de heer Marcelissen voor het voorlezen van het
verslag en de commissie voor het onderzoek van de gemeentebegroting
1971
De antwoorden op de door de commissie gestelde punten, welke burgemees
ter en wethouders ter verantwoording aanvoeren, zijn opgenomen in
het voorliggend preadvies.