De heer RUIJTEN wil het bedrag van 50»000,optimaal besteden.
De VOORZITTER brengt naar voren, dat volgens het bestek van de
rijksinspectie twee firma's in aanmerking komen voor het maken van de
opbouw, t.w. Kronenburg en Bikkers. De fa Bikkers heeft zich speciaal
toegelegd op de hogedruknevelspuit en heeft hiermede jarenlange ervaring.
De "eigen" mensen van de directie van het bedrijf zitten voorts zelf
in de leiding van het bedrijf. Dit is niet het geval bij Kronenburg, waar
door Bikkers begrijpelijk goedkoper kan leveren dan Kronenburg.
Thans blijft er derhalve nog over de beslissing omtrent het chassis;
DAP of Commer.
De heer RUIJTEN vraagt zich af welke motieven de voorzitter toch kan
aanhalen om tot de overtuiging te komen, dat Commer het beste is.
De VOORZITTER heeft deze overtuiging van zichzelf en van andere des
kundige personen, met wie hy hieromtrent van gedachten heeft gewisseld.
Speker kan zonodig een even groot aantal en ook grote gemeenten noemen
die een Commer-chassis hebben aangeschaft.
De heer RUIJTEN zegt niet dat het Commer-chassis slecht is, doch spreker
wyst er op, dat de overheid steeds meer op DAP overschakeld.
Spreker heeft vernomen, dat de K.N.T.V.O. (Kon.Hed.Transport- en
Vervoersorganisatie) waarbij alle grote transport- en busbedrijven zijn
aangesloten, voorstelt succesievelijk op DAF over te schakelen.
Spreker vraagt zich in verband hiermede af of de gemeente nu zo
conservatief moet zijn en Commer prefereert.
De VOORZITTER stelt duidelijk, dat beide chassis goed zijn. Het één is
niet voorgesproken boven het andere. Wel heeft spreker zijn persoonlijke
voorkeur voor Commer gegeven. Immers eenieder heeft b.v. bij aankoop
van een auto een persoonlijke voorkeur.
De Commer heeft: reeds een 35-jarige ervaring. De heer VAN DER MAST
voegt hieraan toe, dat DAP 20 jaar ervaring heeft.
De heer RUIJTEN wil mé; zijn 20-jarige ervaring op dit terrein de raad
overtuigen datgene aan te schaffen, wat het beste is.
De heer VAN HASSEL wil geen technische uiteenzetting geven. Spreker
schaart zich achter het standpunt van de brandweercommandant en de
inspecteur van het brandweerwezen. Deze mensen kunnen uit technisch
oogpunt zeer zeker het brandweermaterieel beoordelen. Spteker vindt een
gemakkelijke opstap te preferen. Verder is de accomodatie van de Commer-
cabine zodanig, dat men zich al rijdende kan aankleden. Hierdoor wint
men tyd en is men eerder op ie plaats van bestemming. Men moet zeer
voorzichtig zijn zich aan een experiment te wagen, door een ander merk
te nemen, dan wai van de zijde van de brandweer wordt geadviseerd.
De heer MARCELISSEN staat op het standpunt de goedkoopste wagen aan ts
schaffeP als beide toch goed zijn.
Mevrouw AKKERMANS bestrijdt ten zeerste dat de carosserie op het Commer-
chassis gebouwd minstens 1.000,goedkoper is. De betreffende offerte
is niet van een carossier. Het monteren van een carosserie op een DAF-
chassis is eenvoudiger dan op een Commer-chassis. De Engelse chassis
zyn veel gecompliceerder, hetgeen de heren Ruyten en van der Mast wel
zullen toegeven. Spreekster neemt aan, dat de 1.000,verschil juist
ten gunste van de DAP zullen uitvallen.
Mevrouw AKKERMANS zou willen stellen, dat de gemeente bij een investering
boven een bepaald bedrag in het algemeen bij diverse firma's offertes
moeten vragen. Is dit bij de overheid niet gebruikelijk? In het onderhavige
geval weet Bikkkers, dat hy alleen offerte heeft gemaakt, hetgeen de
prijs beïnvloed.