-8- Anders had het tegendeel duidelijk gesteld moeten, zoals thans in het voorliggende preadvies. Voorts is volgens spreekster de zin "En hoe dient dan het gezicht gered te worden van het ambtelijk apparaat, hetwelk consciëntieus zijn taak moet opne men" misplaatst in een preadvies. De raad heeft de taak voor de gemeentebelangen op te komen. Dit kan ook mede zijn de belangen van bepaalde personen, ook al worden niet legale be slissingen genomen. Of een ambtenaar daarmede al of niet zijn "gezicht" ver liest komt spreekster niet bezwaarlijk voor. Spreekster vraagt zich voorts af of het niet mogelijk is voor incidentele ge vallen als het onderhavige het uitbreidingsplan te wijzigen, teneinde aan wensen van bepaalde personen tegemoet te komen. De VOORZITTER stelt ten aanzien van de destijds door de raad in beroep aan de heer Oomen verleende bouwvergunning, dat de weigering van de bouwvergunning toch wel een vingerwijzing is voor de raad. Dit impliceert, dat burgemeester en wethouders zonder meer afwijzend staan tegenover het verle nen van de vergunning. Destijds is om de mening van de raad te polsen de be slissing zonder meer aan de raad overgelaten. Spreker kan het niet eens zijn met mevrouw Akkermans, dat de raad niet achter het ambtelijk apparaat behoeft te staan. De raad moet zijn beslissingen nemen, rekening houdend met de situatie zoals die voorligt. Hij moet zich wel degel.;;- afvragen of een bepaalde beslissing in strijd is met de wet, het algemeen Indien het ambtelijk apparaat adviseert overeenkomstig de voorschriften c.oet het zijn plicht en daar heeft de raad rekening mede te houden. Vaar blijft men dan anders? Ten aanzien van de incidentele wijziging van het uitbreidingsplan dient erue-J.fr rekening te worden gehouden, dat niet zo maar voor iedere wens kan worden wijzigd. Bovendien is de wijziging van een uitbreidingsplan een uitgebreide, tijdrovende en kostbare aangelegenheid. De heer VAN HASSEL vraagt of de mogelijkheid niet aanwezig is, dat zonder wij ziging van het uitbreidingsplan, de onderhavige autoboxen toch niet gebouwd kunnen worden en kunnen blijven staan totdat met de realisering van het uii breidingsplan ter plaatse wordt begonnen, waarop de VOORZITTER antwoorut a dit uitgesloten is. De heer VISSENBERG verkeert in de veronderstelling, dat de gronden, waarop de 4 garageboxen zijn gesitueerd, niet in het uitbreidingsplan in onderuelon, kom Oud-Gastel vielen. De VOORZITTER zet uiteen dat dit wel het geval is en met name ter plaatse alleen bijzondere bebouwing is toegestaan. Om dit le realiseren zal ook de woning van de heer De Vugt geamoveerd moeten worden. De heer VISSENBERG vindt het jammer dat de 4 autoboxen niet gebouwd kunne worden. Immers er zijn dan weer 4 autos van de straat voor een tijd van onge veer 20 jaar, het tijdvak hetwelk volgens spreker wel zal verlopen, vooraleer het uitbreidingsplan ter plaatse gerealiseerd zal worden. De heer RUIJTEN voelt zich ook onprettig met het voorliggende preadvies. In dien burgemeester en wethouders destijds in het preadvies met betrekking tot- de bouwaanvrage van de heer Oomen duidelijke taal hadden gesproken, geeft spreker als zijn mening te kennen, dat dan de raad nimmer de bouwvergunning destijds verleend zou hebben. Het voorstel van burgemeester en wethouder... i-. diplomatiek gesteld en de raad wist niet welke kant hij uitmoat. Spreker w jut er verder op, dat hij destijds onder protest heeft toegestemd. Hij heeft oo.v gezegd, dat er geen loods of opslagplaats zou worden opgericht, doch een varkensfokkerij. Ook wethouder ERNEST zegt, dat hij destijds de raad erop had gewezen, dat een varkensfokkerij zou worden opgericht.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1965 | | pagina 8