-2- 4. Toekenning bijzondere uitkering aan het gemeentepersoneel over 1965» (preadvies nr. 65.109). Mevrouw AKKERMANS constateert, dat er practisch geen raadsvergadering wordt gehouden, of er staat een salarismaatregel voor het gemeenteper- soneel op de agenda. Spreekster vraagt zich af of die maatregelen niet minder frequent aan de orde gesteld kunnen worden. De VOORZITTER memo reert de loonontwikkelingen bij het particuliere bedrijf, die regelmatig wijzigen in verband met prijsstijgingen. Het is een vicieuze cirkel waaraan de overheid zich -later- aanpast. De ontwikkeling van de salarissen houden dus gelijke tred met de maatregelen in het particuliere bedrijfsleven. De consequentie van salarisherzieningen is, dat nog al wat tijd beschikbaar gesteld moet worden voor herberekeningen, e.d. Dit is niet weg te cijferen. Zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burge meester en wethouders besloten. 5. Bouwcredietregeling gemeentepersoneel. (preadvies nr. 65.110) De VOORZITTER memoreert, dat het een toevallige omstandigheid is, dat het onderhavige agendapunt op dezelfde agenda is vermeld met de ver koop van twee woningen aan leden van het gemeentepersoneel (agendapunt 6). Zonder hoofdelyke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burge meester en wethouders besloten. 6. Verkoop woningen Roosendaalsebaan 22 en 24 respectievelijk aan L.Piasmans en P.C.J. Berkelmans. (preadvies nr. 65.111) De heer VISSENBERG is wel voor bezitsvorming, doch spreker maakt toch onderscheid tussen verkoop van de woning aan de heer Van der Lint, die onderwijzer is en niet in de gemeente werkt, en de verkoop van de onderhavige woningen, die verkocht worden aan gemeenteambtenaren. Bij verkoop aan gemeenteambtenaren komt geen woning vrij als deze de gemeen te-dienst gaan verlaten. Dit is nu eenmaal de consequentie van de beslissing in de vorige raads vergadering (verkoop woning aan Van der Lint), aldus de VOORZITTER. Een ieder moet overdezelfdekara worden geschoren. De heer VISSENBERG vraagt zich verder af of gemeenteambtenaren van de gemeente mogen kopen, gezien het feit, dat raadsleden dit ook niet zonder meer mogen. De VOORZITTER licht toe, dat er een wezenlijk onderscheid is tussen raads leden (bestuurders) en gemeenteambtenaren. De heer RUIJTEN wil de onderhavige woningen onder dezelfde voorwaarden en tegen dezelfde prijs verkopen als de woning Van der Lint, ondanks dat thans de woningen op 27.OOOgetaxeerd zyn (zonder "10-jaar"-bepaling) Deze laatste taxatie hebben burgemeester en wethouders mede laten verrichten om de reële waarde van de woning te weten. Niettemin is de VOORZITTER van mening, dat de onderhavige woningen op dezelfde voet verkocht moeten worden als de woning van Van der Lint. Gelijke monniken, gelijke kappen. De heer VAN HASSEL vindt het vreemd, evenals de heer VAN ZUNDERT, dat de woningen thans, na enkele weken, een paar duizend gulden hoger zyn getaxeerd. Beide sprekers zijn de mening toegedaan, dat de verbeteringen, die door de aspirant-kopers voor eigen rekening aan de woningen hebben plaatsgevonden, bij de bepaling van de taxatie apart een rol hebben ge speeld, hetgeen de VOORZITTER niet ontkent.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1965 | | pagina 66