De KABO gaat accoord met het voorstel terwijl de ARKA ten aanzien van de vergoeding aan het Hoofd van gemeentewerken en de technisch ambtenaar bouwtoezicht voor een eigen auto op een minimum bedrag willen stellen van resp. 1500,-- en 1000,--. Spreker heeft persoonlijk bezwaren tegen het vaststellen ve»n een minimum bedrag. Hij prijst zich gelukkig, dat inmiddels een circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken is ontvangen, waarb. nieuwe normen zijn vastgesteld voor een kilometer-vergoeding. De VOORZIT-. :h confronteert zich hieraan. Oorspronkelijk is een voorstel gemaakt, waarbij de normen voor km-vergoeding aan functionarissen van waterschappen zijn gehanteerd, doch deze vergoedingen liggen nog hoger, n.l. op basis van de gemaakte kosten. Wethouder VROLIJK vindt het redelijk, dat de functiona rissen van waterschappen, die de gehele dag hun auto bijna uitsluitend vu .2 de dienst gebruiken een algehele vergoeding krijgen, doch kan zich niet verenigen met een volledige vergoeding aan het Hoofd van gemeentewetken en de technisch ambtenaar bouwtoezicht. Indien men zelf auto wil rijden, moet men hier zelf ook iets voor over hebben. Mede ook, gesteund door de de heren MARCELISSEN en RTJIJTEN, kan wethouder VROLIJK niet delen, dat het Hoofd gemeentewerken 10.000 km. per jaar rijdt, hoewel dit op verzoek van de VOORZITTER is v-nstgesteld aan de hand van het optekenen van de verreden kilometers in een half jaar. De heer GELIJNS doet de suggestie het minimum bedrag voor beide genoemde functionarissen, conform de strekking van het advies van de ARKA, te stellen op 1000, waardoor ruimschoots de vaste lasten zijn gedekt. De heer RUIJTEN vindt een vergoeding voor twee-personen-wagens een luxe, doch wil wel de kilometer-vergoeding zonder meer toepassen. Indien dan mocht" blijken, dat méér dan 10.000 km wordt gereden, dan dienen deze ook vergoed te worden. De heer MARCELISSEN vindt de basis voor het Hoofd van gemeentewerken, zijnde 10,000 km veel te hoog. Hij kan zich niet verenigen net dit aantal km. Voorts vindt spreker de voorgestelde vergoeding per ka. te hoog. De VOORZITTER verstrekt exploitatiecijferszoals deze door de A.1T.W. B. voor de onderscheidene auto's zijn opgegeven. Op de desbetreffende vraag van Mevrouw AKKERMANS deelt de VOORZITTER mede dat de technisch ambtenaar bouwtoezicht des namiddags en het Hoofd gemeen tewerken practisch de gehele dag buitendienst heeft. De heer MARCELISSEN merkt op, dat indien 10.000 km per jaar wordt gereden practisch dagelijks alle wegen in de gemeente kunnen worden afgelegd. De VOORZITTER brengt in stemming of een vast bedrag per jaar zonder verdere vergoeding zal worden toegekend aan het Hoofd van Gemeentewerken en de technisch ambtenaar bouwtoezicht. Bij hoofdelijke stemming zijn alle 13 leden vóór een vast bedrag. De heer RADEMAKERS vraagt zich af of er geen moeilijkheden ontstaan, indien wordt afgeweken van het advies van He ambtenarenorganisaties waarop de VOORZITTER antwoordt, dat de organisaties moeten worden gehoord, doch dat de raad hieraan niet is gebonden. Het is uiteraard minder prettig als het advies van de organisaties niet wordt gevolgd. Voorts stelt de heer RADEMAKERS net betrekking tot het al of niet rijden van 10,000 km per jaar door het Hoofd van gemeentewerken, dat dit niet ter beoordeling is van de raad. Mevrouw AKKERMANS ziet in het toekennen van een vast bedrag zonder meer, dat dit noopt tot een economisch gebruik van de auto. De heer VISSENBERG brengt te berde het al of niet met een auto het wer' bezoeken. Voorheen is alles per fiets bezocht, later per bromfiets, nu per auto. Spreker kan zich nog wel verenigen met het voorstel van wethouder Vrolijk,

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1965 | | pagina 43