10.
De "voorzitter antwoordt, dat, ook al zou de betreffende firma zich hier
toe bereid verklaren het niet mogelijk is om zonder meer tot dichting van
dit haventje over te gaan.
Hierna merkt de heer VISSENBERG op, dat vroeger het standpunt is inge
nomen, dat, indien in de rivier"de Mark" baggerwerkzaamheden worden uitge
voerd, nagegaan zal worden of tot demping kan worden overgegaan. Aange
zien het nog lang kan duren voor het zo ver is, verdient het naar sprekers
mening aanbeveling te onderzoeken of de aannemer in kwestie over voldoen
de grond beschikt om het haventje te dempen.
De voorzitter antwoordt, dat het instellen van een onderzoek of de moge
lijkheid tot demping aanwezig is naar zijn oordeel gewenst is.
Overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders wordt voorts
zonder hoofdelijke stemming besloten een krediet van 7•500»-- beschik
baar te stellen voor het afdekken en egaliseren van de vuilnisbelt, gelegen
op Kaas- en Brood, die is volgestort.
Instelling 20. Instellen van verboden plaatsen van rijwielen.(prae-advies nr.61.125)
verboden De voorzitter merkt op, dat burgemeester en wethouders voorstellen te
plaatsen van besluiten om in het belang van de veiligheid van het verkeer en de veilig-
rijwielen. heid op de wegen de maatregel te treffen, bedoeld in artikel 4» 1e lid,
sub 1, van het wegenverkeersreglement met name het instellen van een ver
bod plaatsen van rijwielen voor:
a. het verhoogde voetpad langs de westzijde van de binnen de bebouwde
kom "Oud-Gastel" gelegen, bij de gemeente in beheer zijnde gemeente
weg Markt, op werkdagen van 10.00 tot 24»00 uur en op zondagen van
14.00 tot 24.00 uur;
b. het verhoogde voetpad langs de noordzijde van de binnen de bebouwde
kom "Oud-Gastel" gelegen bij de gemeente in beheer zijnde gemeenteweg
Meirstraat vanaf de aansluiting van die weg aan de Rijpersweg tot aan
de zuid-oosthoek van het perceel kadastraal bekend gemeente Oud- en
Nieuw Gastel, sektie D. nr. 2959 (pand Meirstraat nr.7) op zaterdag
en zondag van 1".00 tot 24.00 uur.
Spreker vestigt er voorts de aandacht op, dat het naar zijn mening aan
beveling verdient de maatregel uit te breiden voor wat betreft een ge
deelte van de Kerkstraat, waar zich op dit gebied ook moeilijkheden voor
doen en verklaart er prijs op te stellen hieromtrent de mening van de raad
te mogen vernemen.
De heer VISSENBERG verklaart van mening te zijn, dat de voorgestelde
maatregelen te ingrijpend zijn voor de café-houders, die hiervan onge
twijfeld veel schade zullen ondervinden. Met het opleggen van een verbod
om hoogstens 5 rijwielen naast elkaar te mogen plaatsen, verklaart spre
ker akkoord te gaan. Verder is spreker van mening, dat er alles voor te
zeggen valt om het verbod uit te breiden met gedeelten van de Kerkstraat.
De voorzitter antwoordt, dat het op grond van de wegenverkeerswet niet
mogelijk is de maatregel te treffen, die door de heer Vissenberg bedoeld
wordt met betrekking tot het plaatsen van hoogstens drie rijwielen naast
elkaar. Dit zou wel het geval zijn, indien bij politie-verordening deze
materie geregeld zou kunnen worden, doch dit is nu de wet hierin voorziet
nu eenmaal niet mogelijk.
De heer VISSENBERG vraagt of het niet mogelijk is door middel van witte
strepen aan te geven hoever bij de betreffende cafés rijwielen geplaatst
mogen worden.
De voorzitter antwoordt, dat het treffen van een zodanige maatregel op
grond van de wegenverkeerswet niet mogelijk is.
De heer ERNEST merkt op, dat het in deze gaat over de vraag wat het
zwaarst weegt, n.l. dat de voetgangers gevaar lopen dan wel dat de be
staande toestand met betrekking tot het plaatsen van rijwielen gehandhaafd
dient te worden.
De voorzitter wijst er op, dat deze aangelegenheid uit de raad is voort
gekomen en dat op grond hiervan door burgemeester en wethouders is nagegaan
welke maatregelen mogelijk zijn en dat de konklusie is, dat alleen op grond
van de wegenverkeerswet tegen het euvel van het plaatsen van rijwielen op het
trottoir ter plaatse waar dit voor het voetgangersverkeer hinderlijk is, kan
worden opgetreden.