de rijpere jeugd en wat dies meer zij.
In deze stimuleringen en werken mag van het Rijk financiële steun
verwacht worden. Dit zal echter niet geschieden vóór meerbedoeld
rapport gereed zal zijn. In verhand met het langzaam malen van de
bureaucratische molen, zijn in de begroting 1955 reeds bedragen op
genomen voor subsidie-verleningen om reeds hier en daar een zij het
bescheiden, begin te kunnen maken in afwachting van datgene wat het
bewuste rapport naar voren zal brengen. In dit licht bezien wordt
in de ontwikkelingsgebieden hier en daar reeds gesproken over ge
meenschapshuizen. Als de inlichtingen juist zijn staan te dien aan
zien de zaken echter zo, dat eerst zichtbaar moet zijn, dat er op de
terreinen, die hierboven zijn genoemd iets gebeurt en dat daaruit
blijkt, dat het nodig is voor de verschillende werken een onderdak
te stichten met financiële steun van het Ministerie van Maatschappe
lijk Werk. Derhalve niet eerst gebouwen en dan werken, doch eerst
werken en dan gebouwen. Voor de aanvang van dit werk wordt de mede-
Trerking van de Raad gevraagd bij de toekenning van geldelijke bijdragen
aan verenigingen die zich op een van deze gebieden bewegen.
De woningnood baart ons nog steeds grote zorg. Het jaar 1954 heeft
een gunstige ontwikkeling laten zien op het gebied van particuliere
woningbouw. Het gemeentebestuur is van oordeel, datbhet verstandig is
de particuliere bouw te blijven stimuleren. Het aantal aanvragen van
particulieren om toestemming tot het bouwen van een woning, bij voor
keur niet in de omgeving van de door de gemeente gebouwde woningen,
neemt nog steeds toe. De mogelijkheid hiertoe is in deze gemeente
niet groot. Reeds meerdere malen, voor het eerst in April 1953 is
de Provinciale Planologische Dienst te 's-Hertogenbosch gevraagd het
uitbreidingsplan dezer gemeente in het bijzonder op dit punt te her
zien. Ook daar maalt de molen langzaam en is tot heden niet meer tot
stand gebracht dan een partiële wijziging van het uitbreidingsplan,
ten gevolge van de uitvoering van het Karolinaplan. Om het bouwen door
particulieren zoveel mogelijk te bevorderen en om de beschikking te
krijgen over voldoende grond voor de bouw van woningwetwoningen door
de gemeente, worden voortdurend onderhandelingen gevoerd met de eige
naars van voor wonin bouw aangewezen gronden. Deze onderhandelingen
zijn ook gevoerd met de eigenaars van de gronden gelegen tussen de
Steenstra?t en de Dreef. Mochten voorheen deze onderhandelingen steeds
een vlot verloop hebben, de eigenaars van de gronden, waarover het nu
gaat schijnen van zekere zijde in deze geest te worden beïnvloed, dat
vasthouden en niet toegeven meer geld gaat opleveren. De uitvoering
van onze bouwplannen laat lang wachten echter niet toe terwijl in aan
merking is te nemen, dat ten aanzien van de grondprijzen met de ter
zake v stgestelde voorschriftenrekening is te houden. Hoe onaangenaam
ik het persoonlijk ook vind van particulieren grond in bezit te moeten
nemen, het algemeen belang zal toch moeten vóórgaan, zodat, indien de
grondoverdrachtenniet langs minnelijke weg tot stand kunnen komen in
de volgende raadsvergadering een voorstel tot onteigening zal moeten
worden gedaan. Het is de vraag of de grondbezitters bij een eventuele
onteigening een hogere vergoeding zullen ontvangen. Dit valt te be
twijfelen.
Het gemeentebestuur is gedeeltelijk geslaagd in de aankoop van gron
den, zodat het bouwplan 1955 doorgang kan vinden. Hierna geeft de
voorzitter een overzicht van de woningbouw in 1954» In dat jaar kwa
men gereed 30 gemeentewoningen te Oud-Gastel en 6 te Stampersgat;
31 premiewoningen te Oud-Gastel, 7 herbouwwoningen te Oud-Gastel en
12 te Stampersgat. Thans zijn in aanbouw 2 herbouwwoningen te Oud-
Gatel en 1 te Stampersgat. Voor de 86 in 1954 gebouwde woningen is
aangewend het gemeentelijk woningcontingent 1954 (34 woningen) en
voorts het restant van het bouwvolume 1953.