5
aanvankelijk tot 1 September, later tot 1 October a.s..
Overeenkomstig de wens in voornoemde vergadering ge -
uit, is het oordeel over het plan ingewonnen van een
ter zake deskundige.
Overeenkomstig het uitdrukkelijk verzoek van het Col -
lege van Gedeputeerde Staten zijn de besprekingen met
en het advies van de deskundige beperkt tot de hoofd -
lijnen van het plan.
Ofschoon tot deze hoofdlijnen zeker ook behoort het al
of niet opheffen der gemeente Hoeven, alsmede de grens
wijzigingen tussen de gemeenten Etten en Rucphen en
Oudenbosch zijn Burgemeester en Wethouders met hun ad
viseur van mening, dat de vraagstukken, waarbij de ge
meente Oud- 'on Nieuw Gastel niet is betrokken, buiten
beschouwing behoren te worden gelaten, aangezien het
Dagelijks bestuur zich niet bevoegd acht over proble
men, welke zich buiten het territoir van onze eigen
gemeente afspelen met kennis van zaken te oordelen.-
Wel brengen Burgemeester en Wethouders als hun mening
naar voren, dat zij principieel tegen opheffing zijn
van een gemeente die in de loop der tijden bewezen
heeft voldoende levensvatbaarheid te bezitten, zoals
dit met de gemeente Hoeven het geval is
Wat de Yfijziging van de oostgrens dezer gemeente be -
treft, waarbij de aangrenzende gemeenten Oudenbosch
en Rucphen zijn betrokken, merken Burgemeester en Wet
houders het volgende on.
Zoals uit de toelichting van Gedeputeerde Staten, ge -
voegd bij hun brief van 24 Mei 1950, blijkt, moeten de
voorgestelde grenswijzigingen, waarbij deze gemeente
betrokken is bezien worden uit een oogpunt van:
le. behoefte van Oudenbosch aan industrieterrein en
2e. het aangrijpen van een gelegenheid om het enigs -
zins vreemde grensbeloop tc verbeteren.
Bestuursrechtelijk zijn tegen grenscorrecties geen
doorslaggevende motieven in te brengen, zodat tegen
afstand van het tot deze gemeente behorende grondge -
bied liggende over de spoorlijn Roosendaal - Ouden -
bosch geen overwegende bezwaren behoeven te bestaan.
Er blijft derhalve over de afstand van industrieter -
rein aan de gemeente Oudenbosch en de in verband daar
mede voorgestelde grenswijziging tussen Oudenbosch en
Oud— en Nieuw Gas tel.
Bij de bestudering van dit vraagstuk is een diepere
studie gemaakt van de' economische en sociale vraagstuk
ken die hierbij een rol van betekenis spelen.
Allereerst moge gewezen worden op het verschil in de
samenstelling van de bevolking van Oudenbosch en van
Oud- en Nieuw Gastel.
Terwijl Oud- en Nieuw Gastel op 31 Mei 1947 (volkstel
ling) 7142 inwoners telde, tegen 6635 op 31 December
1930 heeft Oudenbosch thans 6670 inwoners met 5745 op
laatstgenoemde datum. Deze cijfers duiden op een gro -
ter bevolkingsacres in laatsgenoemde gemeente ten op -
zichte van deze gemeente. Nadrukkelijk wordt hierbij
opgemerkt, dat in de gemeente Oudenbosch meerdere in -
stellingen en gestichten zijn gevestigd, welke een
zeer groot percentage van de bevolking herbergen, hetr
gecn blijkt uit onderstaande gegevens