A.3 Trajectplannen Afspraken -die verband houden uitstroombevordering- kunnen in de Abw worden vastgelegd in een trajectplan. Het gaat hierbij om zaken zoals: te volgen opleidingen of cursussen, frequentie van solliciteren, eventuele beperkingen, arbeidsbeschikbaarheid etc, etc. Ook wordt hierin de controlefrequentie geregeld. Het controleren van afspraken wordt een vast onderdeel van het heronderzoek. Het niet nakomen van afspraken kan leiden tot sancties. Het trajectplan dient als bijlage bij de (toekennings)beschikking aan de cliënt te worden toegezonden. B. De gemeente B.1 Uitbreiding arbeidsverplichting Uitbreiding van de arbeidsverplichting betekent dus dat een groot aantal cliënten binnen de regio voor het eerst met een dergelijke verplichting te maken krijgen (de voormalige A.B.W.'ers). Uiteraard kan het niet zo zijn, dat per 01-01-96 iedereen een briefje in de bus krijgt waarop vermeld staat dat zij in het vervolg naar werk dienen te zoeken en ingeschreven dienen te staan bij het arbeidsbureau. Er dient een speciaal heronderzoek te komen waarin wordt bepaald of er sprake is van een arbeidsverplichting. Tevens zullen afspraken gemaakt moeten worden aangaande de voorwaar den die inhoud geven aan deze verplichting. Voor de huidige R.W.W.-cliënten gelden onverkort de reeds opgelegde arbeidsverplichtingen. Wel zal de gemeente ook voor deze groep in de komende drie jaar moeten bekijken of een trajectplan nodig en zinvol wordt geacht. Gemeenten hebben 3 jaar de tijd om deze speciale heronderzoeken voor het gehele cliëntenbe stand uit te voeren. B.2 Samenwerking met arbeidsvoorziening In de Abw is een samenwerkingsverplichting tussen gemeente en arbeidsbureaus vastgelegd. Er worden (nog) geen regels gesteld over de wijze waarop wordt samengewerkt. In deze samenwerking dienen een aantal afspraken te worden gemaakt, zoals diagnosestelling en categorisering van cliënten, taakafbakening en financiering van projecten. B.3 Trajectplannen Zoals vermeld wordt de arbeidsverplichting flink verruimd en dient er in principe voor iedere cliënt een trajectplan te worden opgesteld. Daartoe dient natuurlijk eerst te worden vastgesteld wat de perspectieven voor de betreffende cliënt zijn. Er dient een "diagnose" te worden gesteld. Daartoe kunnen cliënten worden ingedeeld in verschillende categorieën. Deze categorieën worden vastgesteld afhankelijk van de "afstand" tot de arbeidsmarkt (in figuurlijke zin uiteraard). Door cliënten in dergelijke categorieën in te delen, kan worden vastgesteld wat nodig is om die afstand tot de arbeidsmarkt te overbruggen. De afspraken die daaruit voortvloeien worden dan vastgelegd in een trajectplan. B.4 Experimenten met behoud van uitkering In de Abw is de mogelijkheid opengelaten om te experimenteren. Daarbij gaat het niet zozeer om experimenten die moeten leiden tot regulier werk als wel tot activering: activering in de zin van het doen van maatschappelijk nuttige activiteiten. Mensen -waarvan de afstand tot de arbeidsmarkt min of meer onoverbrugbaar is- kunnen werk -waar enig maatschappelijk nut mee is gediend- gaan doen met behoud van uitkering. De gemeente kan de uitkering dan nog, onder voorwaarden, aanvullen met een extra vergoeding. Gemeenten kunnen projectvoorstellen doen bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegen heid (SoZaWe). Voor 1996 zijn de projecten inmiddels al aangewezen. Een algemene beleidsnotitie Abw 4

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1996 | | pagina 49