fase lijkt te zijn aangekomen. Was de P.C. eerst niet meer dan een veredelde typemachine en
elektronische archiefkast, nu wordt de computer een multimedia-systeem dat ook buiten zijn
eigen systeemkast (via de telefoonlijn) zijn diensten zal bewijzen. Andere organisaties zullen hun
diensten en producten, waaronder informatie, door vooruitstrevendheid in hun beleid, wèl op een
moderne wijze aanbieden (nieuwe veeleisende software, CD-rom, Internet). Een aangepast
niveau van ontwikkeling van het gemeentelijk personeel op het gebied van nieuwe ontwikkelin
gen lijkt dan toch op zijn minst wenselijk.
Lessen uit het verleden: ongewenste uitbreiding doelgroep en financiële drempels
Het is belangrijk om als organisatie lering te trekken uit de procesgang van vorige voorstellen van
P.C.-privé-projecten. De onbekendheid met het invoeren van een P.C.-privé-project heeft in het
verleden tot een verschuiving van het doel van dit project geleid. De doelgroep (personeelsleden)
werd in 1991 in een voorstel uitgebreid met raadsleden. Evenzeer als toen, moge duidelijk zijn
dat dit buiten de bedoeling van het project valt; de interne organisatie zélf moet haar voordeel
kunnen doen met de mogelijkheden die ze haar personeel biedt (i.e. dit project om bij te blijven
met de ontwikkelingen). Dit individuele voordeel is, hoewel meegenomen, daarbij van onderge
schikt belang. Daar komt nog bij dat het ministerie van Binnenlandse Zaken een schrijven heeft
doen uitgaan waarin staat dat het financieel bevoordelen van raadsleden zoals bij P.C.-privé-
projecten niet is toegestaan.
Een tweede les uit het verleden is om te bedenken dat een slechte financiële positie de discussie
rondom de noodzaak tot investering in je personeel, al snel naar de achtergrond verwijst. Dat is
begin jaren '90 helaas dan ook gebeurd. Een financieel minder rooskleurige stand van zaken bij
de gemeente was een van de redenen waardoor het project begin jaren negentig geen doorgang
had.
De financiële situatie anno 1996 is van dien aard dat een investering in het personeel weer de
aandacht zou mogen krijgen die het verdient. De gemeentelijke organisatie kan haar personeel en
daarmee de organisatie zelf een grote dienst bewijzen door geld beschikbaar te stellen (in de
vorm van een renteloze lening, evt. gecombineerd met een premie) dat door het personeel in
maandelijkse termijnen weer wordt terugbetaald.
Bij dit alles is een goede betalingsregeling van groot belang. Van de medewerkers wordt een te
groot bedrag gevraagd als men het allemaal zelf ineens moet betalen. Dat bedrag is vaak niet zo
maar ineens is op te hoesten. Bovendien is het van groot belang te voorkomen dat alleen de
beter betaalde werknemers zich een eigen P.C. kunnen veroorloven. Kortom: het P.C.-privé-
project moet in principe voor elke werknemer haalbaar en dus betaalbaar zijn, en dat is ook in
het belang van de gemeentelijke organisatie.
Gezien de achterstand van het personeel in onze gemeente met de situatie van het personeel in
de gemeenten Dinteloord/Prinsenland en Steenbergen is het raadzaam dit onderscheid vooraf
gaand aan de samenvoeging op te heffen. Het hierna uitgeschreven voorstel is vergelijkbaar met
de mogelijkheden die de personeelsleden in de andere gemeenten worden geboden.
Het voorstel:
Iedere medewerker iemand op basis van enige overeenkomst werkzaam bij de gemeente
Nieuw-Vossemeer) kan voor maximaal f 2500.- hardware/software aanschaffen. Dit bedrag
wordt de werknemer door de gemeente renteloos aangeboden. Het voorstel is om, gezien de
vele voordelen voor de gemeentelijke organisatie zelf, een premie (die dus niet terug betaald
hoeft te worden) van 40% van de aanschafprijs (met uiteraard een maximum van f 1000.-) te
geven. Dit percentage van 40% komt overeen met de geldende regeling bij de gemeente
Steenbergen en Dinteloord/Prinsenland.
Het restant van f 1500.- (maximaal) dient volledig door het individuele personeelslid te worden
terugbetaald.
De aanschaf geschiedt bij één en dezelfde leverancier, dit met het oog op prijsvoordelen bij
afname van grotere hoeveelheden. De invulling van het te besteden bedrag is in principe vrij, met
dien verstande dat de aankopen wel binnen de letter en geest van dit raadsvoorstel moeten
vallen.
Om de maandelijkse afbetaling financieel draaglijk te houden wordt voorgesteld een looptijd van
maximaal 28 maanden af te spreken waarbij elke maand f 55.- (afgerond) wordt afbetaald
[f 1500:28 maanden). Om volledige afbetaling te garanderen verbindt het individuele perso-