Het werkvoorzieningsschap kent een behoorlijke evenwichtige risicospreiding in activiteiten: éénderde ligt in de industriële sector, éénderde in de groensector en éénderde in de dienstverle ning. Het WVS is er voorstander van om deze situatie te handhaven, zowel uit bedrijfsecono misch oogpunt als uit het oogpunt van het bieden van werk onder aangepaste omstandigheden. In de ontwerp-begroting 1997 is ook rekening gehouden met een tweetal nieuwbouwplannen voor de industriële bedrijven Roosendaal en Rucphen/Etten-Leur. Uitgangspunt is dat de kosten van nieuwbouw door besparingen moeten worden terugverdiend. De geraamde nieuwbouwkos- ten bedragen f 1,1 miljoen. De directe besparingen worden begroot op 1 miljoen en worden bereikt door zes bestaande lokaties af te stoten, het feit dat nieuwbouw voordeliger is dan verbouw van bestaande voorzieningen (i.v.m. de geldende Arbo- en milieu-eisen) en niet direct in geld kwantificeerbare voordelen. Om de kosten te drukken opteert het WVS voor een gelijktijdige bouwstroom en de voorgestane financiering zal in 1997 geschieden middels een bouwkrediet. De (financiële) voordelen zullen in 1998 worden gerealiseerd. Gemeentelijke bijdrage Het nadelig exploitatiesaldo ad. f 2.518.000.- betekent een gemeentelijke bijdrage van f 1.082.- per WSW-medewerker. Tot 1994 werd door de aangesloten gemeenten een jaarlijkse (vaste) gemeentelijke bijdrage betaald van f 250.- per WSW-medewerker. Deze vaste gemeentelijke bijdrage kwam te vervallen als onderdeel van het onderhandelingsresultaat over de afrekening van de subsidiejaren 1986 t/m 1992 (zogenaamde terugvordering). Van 1994 t/m 1996 is de gemeentelijke bijdrage bij het WVS nihil omdat de tekorten worden gedekt door onttrekkingen van de bestemmingsreserves. Gemiddeld betalen de gemeenten in Nederland ruim f 2.900.- per WSW-medewerker aan SW-bijdragen. Het WVS staat landelijk gezien voor wat de kosten betreft op de 8e plaats. Het zijn vooral de invloeden van buitenaf (invoering 36-urige werkweek en afschaffing van de Ziektewet), waarop het WVS zelf nauwelijks invloed heeft, die het Schap in de financiële problemen brengen. De bijdrage van de aangesloten gemeenten in bestuurs- en secretariaatskosten, gebaseerd op artikel 25 van de gemeenschappelijke regeling op basis van het aantal inwoners per 1-1-95, bedraagt f 1,78 per inwoner (1996: f 1,71). De totale gemeentelijke bijdrage (bijdrage bestuurs- en secretariaatskosten bijdrage in nadelig exploitatieresultaat) is voor de gemeente Nieuw- Vossemeer f 4.130.- f 16.230.- f 20.360.-. (in 1996: f 3.910.-) WVS vanaf 1997 in de rode cijfers Het werkvoorzieningsschap is er tot op heden in geslaagd om de negatieve financiële gevolgen van het landelijke beleid niet op de gemeente af te wentelen. Hieraan komt in 1997 naar verwachting een einde. Het zal het Schap niet meer lukken uit de rode cijfers te blijven. Of de nieuwe wetgeving, die op 1-1-1997 van kracht wordt, een oplossing is voor de financiële problematiek wordt ten zeerste betwijfeld. Tekort-begroting Op 19 juni jl. heeft er over de begroting 1997 een informatief overleg plaatsgevonden met de hoofden van de afdelingen financiën van de aangesloten gemeenten. Er is door het WVS voor gekozen om voor het jaar 1997 uit te gaan van een tekort-begroting. Het tekort zal maximaal f 2,5 miljoen bedragen op basis van nu bekende feiten. Er is tijdens het overleg met de hoofden financiën gesproken over 3 verschillende scenario's m.b.t. de tekorten. 1. de gemeenten betalen in het eerste halfjaar van 1997 de helft van de geraamde gemeente lijke bijdrage; de restant-bijdrage dient te worden betaald na de vaststelling van de jaarrekening 1997 (o.b.v. de gerealiseerde jaarcijfers); 2. de betaling van de (volledige) gemeentelijke bijdrage vindt pas plaats na de vaststelling van de jaarrekening 1997; dit komt neer op een afrekening van een eventueel nadelig saldo in het jaar 1998; bij dit scenario dient wel rekening gehouden te worden met extra financie ringslasten die zullen optreden bij de voor-financiering van een tekort; 3. indien het jaar 1996 zonder (of met een gering) nadelig saldo kan worden afgesloten, kunnen de algemene reserve en het stichtingskapitaal misschien nog dienen als buffer voor het geraamde tekort over 1997; dit houdt in dat er in 1998 geen afrekening komt over 1997, mits de algemene reserve en het stichtingskapitaal toereikend zijn om het tekort te kunnen dekken; de hoogte van de algemene reserve bedraag per 31-12-1995 f 2,8

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1996 | | pagina 297