Deze splitsing is noodzakelijk omdat het niet meer mogelijk is om met het storttarief anderssoor- tige afvalactiviteiten te dekken. In het voor het jaar 1997 vastgestelde storttarief (mengtarief) is slechts rekening gehouden met het storten van afval en het verbranden van afval. Dit tarief stijgt ten opzichte van 1996 niet, het blijft f 170.- per ton. Het mengtarief dekt alleen de kosten van storten en verbranden. Milieustraten vragen structurele bijdrage vanaf 1997 De inzameling (activiteiten van de milieustraten) is een andere verantwoordelijkheid (zorgplicht van de gemeente) dan de eindverantwoordelijkheid. De exploitatiebegroting 1997 van de milieustraten in de regio geeft een financieringsgat van ca. f 9,1 miljoen te zien. Dit gat ontstaat doordat de kosten van de milieustraten niet meer door de stortexploitatie van het stortbedrijf kunnen worden gedekt. De ruimte binnen de stortexploitatie moet nu worden gebruikt om de meerkosten voor de verbranding bij AVI-Moerdijk in 1997 te dekken (1996: 13.500 ton, 1997: 54.000 ton). Omdat voor 1997 het storttarief f 170.- per ton blijft, ontbreekt iedere dekkings ruimte voor de kosten van de milieustraten. Op grond van het bovenstaande en als het stortbedrijf in 1997 een sluitende exploitatie wil realiseren, dan moet het stortbedrijf alle oneigenlijke doorrekeningen aan zijn exploitatierekening uitsluiten van dekking door het storttarief van f 170.- Dit betekent dat het stortbedrijf zich nu als een 'derde' moet opstellen t.a.v. de uitvoering van de overige afvaltaken binnen het Streekgewest. Doordat het stortbedrijf de milieustraten nu als een derde moet beschouwen, ontstaat in de exploitatiebegroting van de milieustraten een financieringsgat van ca. f 9,1 min. Een 'derde' betekent voor het stortbedrijf, dat de milieustraat moet betalen voor de diensten van het stortbedrijf. Hierdoor onstaat op de stortexploitatie een geraamd overschot van f 9,1 min. Dit overschot wordt volledig ingezet voor het dekken van de hogere verbrandingskosten bij AVI-Moerdijk. Om de exploitatiebegroting sluitend te krijgen, is voorlopig uitgegaan van bijdragen van de gemeenten ter dekking van onderhavig financieringsgat. In principe valt er niet aan te ontkomen dat de gemeenten gaan betalen voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval dat via de milieustraten wordt aangeleverd. RMD stelt voor om de komende maanden een nadere studie te doen naar de manier waarop in 1997 en volgende jaren met deze problematiek moet worden omgegaan en de resultaten hiervan te betrekken bij de kadernota 1997. De mogelijkhe den om de kosten wat te drukken zijn: a. Nagaan of het aanbiedingspatroon rechtvaardigt dat de milieustraten 5 dagen per week, 8 uur per dag geopend zijn; b. Kapitaallasten van de milieustraten te verlagen door een eenmalige afboeking van een deel van de boekwaarde van de milieustraten. Hiervoor kunnen vrij besteedbare voorzieningen en het voordelige exploitatieresultaat van 1995 worden gebruikt. Door deze maatregel dalen de exploitatielasten structureel; c. Of de vrij besteedbare voorzieningen en het voordelige exploitatieresultaat van 1995 te gebruiken om een deel van de lasten in 1997 eenmalig te dekken. In principe kan voor dit doel maximaal een kleine f 2 miljoen worden vrijgemaakt. Zo zal pas in 1998 het volle bedrag voor de milieustraten in de gemeentelijke afvalstoffenheffin gen te hoeven worden opgenomen. Verdere belangrijke ontwikkelingen volgens RMD: de vorming van een NV Afvalberging en de voorzienbare overdracht van onze stortplaats aan deze NV; de desintegratie die hiervan het gevolg zal zijn; de mogelijke verevening van de kosten van HVR; het onderzoek naar de financiering van de milieustraten.

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1996 | | pagina 288