zogenaamde 'open sollicitatieprocedure' die bij vacatures gebruikelijk is en waarbij de kandi
daat met het hoogste schoolcijfer wordt aangesteld.
Gezien het grote belang (zowel voor de organisatie als voor de medewerkers) van een goede
invulling van de leidinggevende functies in de nieuwe organisatie, zal de geschiktheid van
kandidaten voor leidinggevende functies bijzonder belangrijk zijn bij de inpassing. De stuur
groep kan aan het vervullen van een leidinggevende functie de voorwaarde verbinden dat er
een psychologisch onderzoek/assessment plaatsvindt. De inpassingscommissie kan in
voorkomende gevallen een kandidaat laten onderzoeken.
- In het Sociaal Statuut is waar nodig c.q. wenselijk rekening gehouden met de bepalingen van
de Algemene wet bestuursrecht.
3. De adviserende en beslissende organen
In het kader van de inpassing functioneren de volgende organen:
Stuurgroep
Dit is het voorlopig bestuursorgaan en bestaat uit de colleges van burgemeester en wethouders
van de gemeenten Dinteloord en Prinsenland, Nieuw-Vossemeer en Steenbergen. De besluiten
die de stuurgroep neemt, hebben een voorlopig karakter. Definitieve besluitvorming vindt plaats
door het bestuursorgaan van de nieuwe gemeente.
College van burgemeester en wethouders
Het betreft hier het college van burgemeester en wethouders van de nieuwe gemeente.
Inpassingscommissie
De leden van de Inpassingscommissie worden benoemd door de stuurgroep.
Bevoegdheden
- Advisering aan de stuurgroep over inpassing.
In dit verband wordt opgemerkt dat de adviseur van ODRP de commissie adviseert, de adviezen
voorbereidt en deelneemt aan de vergaderingen van de commissie. Vervolgens begeleidt hij de
voorbereidingen voor de commissie. Zo zal hij er onder meer voor zorg dragen dat alle noodzake
lijke informatie aanwezig is en op een zoveel mogelijk gelijke wijze aan de inpassingscommissie
wordt aangeboden.
Geschillencommissie
De leden van de Geschillencommissie worden benoemd door het college van burgemeester en
wethouders van de nieuwe gemeente.
Bevoegdheden
- Advisering aan college van burgemeester en wethouders van de nieuwe gemeente over aan
haar voorgelegde geschillen.
4.Inpassingsprocedure
Voor alle in dienst zijnde ambtenaren in de betreffende gemeenten wordt dezelfde procedure ge
volgd. Deze procedure verloopt als volgt (tussen haakjes staat het desbetreffende artikel uit het
Sociaal Statuut vermeld):
a. De betrokken ambtenaren wordt de functies van de sectorhoofden toegezonden; bij deze
functies staan vermeld: functie-inhoud, niveau-indicatie, functie-eisen en aantal beschikbare
functies.
De betrokken ambtenaren krijgen de gelegenheid hun voorkeur voor een of meer van de func
ties kenbaar te maken. De inpassingscommissie gaat per functie na of de belangstellenden
aan de functie-eisen voldoen en brengt over de te vervullen functies advies uit aan de stuur
groep. Bij de functie-eisen gaat het onder meer om het werk- en denkniveau dat vereist is. De
wijze waarop dit niveau verkregen is (bijv. opleiding in de praktijk, dagopleiding e.d.) is niet
van belang.
De stuurgroep laat de ambtenaren die gereflecteerd hebben weten wie als beoogd sector-
hoofd een voorstel tot voorgenomen benoeming kan tegemoet zien. Het standpunt van de
stuurgroep wordt openbaar gemaakt.