Impliciet is het college dan ook van mening dat het totaal beschikbare budget eigenlijk moet worden ingezet voor de realisering van een subsidie-categorie, namelijk sociale huurwoningen, daar wij een inspanningsverplichting hebben voor het huisvesten van de doelgroep en daarnaast tegelijkertijd door middel van het realiseren van een integraal bouwplan, naast het streven naar een gedifferentieerde opbouw van de woningvoorraad, bovendien een mogelijkheid creeren tot doorstroming op de woningmarkt. Sedert medio 1993 worden er onderhandelingen gevoerd aangaande de invulling van het perceel tegenover het gemeentehuis in casu plan-Schoolstraat. Tijdens de fase van de planvorming was er aanvankelijk sprake van het realiseren van een achttal sociale huurwoningen en twaalf woningen in de vrije sektor. In verband met de neerwaartse aanpassing van de richtgetallen door de provincie, is het aantal successievelijk teruggebracht tot vier sociale huurwoningen en in principe acht woningen in de vrije sektor. Met betrekking tot de realisering van een viertal sociale huurwoningen kan bovendien worden opgemerkt dat er eveneens uitdrukkelijk zal worden gekeken in hoeverre er mogelijkheden zijn voor aanpasbaar bouwen, hetgeen het bovendien mogelijk maakt naast een eenmalige subsidie een toeslag toe te kennen. Hoewel zowel de gemeente als het Streekgewest er de voorkeur aan zouden geven dat sociale huurwoningen worden gebouwd door toegelaten instellingen, is dit echter niet het geval. Met de Stichting Regionaal Woningbezit zijn de afgelopen tijd een aantal gesprekken gevoerd, doch men is uiteindelijk afgehaakt vanwege de geringe omvang van het projekt in relatie tot de voorzienbare hoge stichtingskosten en bijgevolg een niet voor de doelgroep acceptabel huurprijs niveau, hetgeen deels te wijten is aan het feit dat de projektontwikkelaar op dit moment nog geen duidelijkheid kan verschaffen over de hoogte van de grondprijs. Opgemerkt zij overigens dat de verordening voldoende ruimte laat om de realisering van sociale huurwoningen te laten uitvoeren door bijvoorbeeld een projektontwikkelaar, die evenals de toegelaten instelling aan de betreffende randvoorwaarden moet voldoen. Volledigheidshalve delen wij u mede dat t.z.t nog altijd de mogelijkheid bestaat dat de sociale huurwoningen alsnog middels een z.g. "turn-key" worden overgedragen aan de toegelaten instelling. Het neemt niet weg dat het belang van een adequaat lokaal volkshuisvestingsbeleid voorop dient te staan en het derhalve van minder importantie is via welke weg een en ander zijn beslag krijgt. Gezien de fase waarin de onderhandelingen thans zijn aangeland en gelet op het feit dat op grond van de verordening uiterlijk voor 1 december a.s. de subsidie-aanvraag moet zijn ingediend bij de regionale budgethouder, verzoeken wij de raad derhalve het onderhavige budget voor 1995 voor 100% te reserveren en deze in 1996 alsnog volledig te besteden en de uitvoering hiervan te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders. Resumerend stellen wij u voor het budget voor 1995 ad. fl. 33.262,= volledig te reserveren voor 1996 en als zodanig gebruik te maken van de mogelijkheid om 100% te sparen gezien de huidige stand van zaken ten aanzien van de ontwikkelingen inzake de voortgang van de onderhandelingen aangaande het toekomstige plan Schoolstraat. Derhalve in te stemmen met de planontwikkeling en de besluitvorming alsmede de uitvoering hiervan aan het college van burgemeester en wethouders te delegeren. Nieuw-Vossemeer, 05 september 1995. Burgemeester en wethouders van Nieuw-Vossemeer, de secretaris, de burgemeester, W.A.M. Verschuren (l.s.) E.A. Lukkassen.

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1995 | | pagina 6