Gemeente Nieuw-Vossemeer De consequenties voor de cliënten op wie het toeslagenbeleid van toepassing is, de niet-alleen- wonende alleenstaande (ouders) in de diverse leef/woonvormen, kunnen als volgt worden ingeschat (zie bijlage 1): y wuluen cateaorie huidiae uitk. cluster forfaitair alleenstaande woningdeler 23 f 1071,97 f 991,74 f 1071,98 inwonend verdienend kind 23 f 1071,97 f 991,74 f 1071,98 alleenstaande kostgever f 973,58 f 991,74 f 1071,98 alleenstaande kostganger f 1262,21 f 1154,02 f 1071,98 alleenstaande onderverhuurder f 1071,97 f 991,74 f 1071,98 alleenstaande onderhuurder f 1262,21 f 1154,02 f 1071,98 effectdziiahPtnditaHde 7d6rSJ" bovenomschreven leef/woonvormen geldt een vergelijkbaar reSat is echter heuelft. Ultkenn9Sn°rmen 20% (van de echtparennorm) hoger liggen. Het Uit het vorenstaande kan worden begrepen, dat in de cluster-variant de woningdelers nwonende kinderen kostgangers, onderverhuurders en onderhuurders er -in vergelijking tot de In dé9fn; U-t °P aChtemit ZUMen 9aan' 06 k0St96Ver ZOU er en'9szins op vooruit gaan de forfaitaire variant gaan slechts de kostganger en onderhuurder er ten opzichte van het svstemabeïaeX' w' aCCeptabe' daar het eigenlijk vreemd is dat zij in de huidige uitkerings- systematiek geacht worden geen kosten te (kunnen) delen met anderen, terwijl dit logischerwijs vfrLï'8 9 'S. I k0St9ever 9aat er °P vooruit maar dit wordt teniet gedaan door een verrekening van de inkomsten uit het kostgeven. rHp6thtb0HenStaar!?e rraa9t °m 6en beoordelin9 in hoeverre de betreffende groepen uitkeringsge- echtigden in de huidige situatie een uitkering ontvangen die het minimaal noodzakelijke 2ii" Wa" meni"3 da' di* de Si,Ua,ieS Van de dangers en de nLdh»,°êfUfe ,zie°°k'e' illus,ra,is bi'la9e 1> ""O, de overige bovenstaande categorieën n et het geval ,s. pleit dit voor de keuze om in ons toeslagenbeleid voor die variant waarin het it eringsniveau vrijwel gelijk blijft aan het huidige niveau oftewel de forfaitaire variant met een toeslagpercentage van 9.45%. Indien u deze mening niet ben, toegedaan, lig, -gezien voorgaan de financiële raming- een keuze voor de clustervariant voor de hand. Wel dient hierbij te worden gerealiseerd, dat dit voor onze gemeente vanaf 1999 extra kosten met zich mee zal brengen die vermoedelijk niet, niet geheel of geheel niet zu^en worden gecompenseerd door de hiervoor uit het gemeentefonds te ontvangen gelden. Landelijk gezien rekent het ministerie immers op een besparing van 380 miljoen. Deze besparing kan vrijwel zeker met worden gerealiseerd, wanneer slechts aan kostgangers en onderhuurders lagere uitkeringen vnWn HV9rS!i m39 dan 00k °P 9erekend w°rden dat de te ontvangen middelen niet doende zullen zijn om alle kosten die voortvloeien uit het forfaitaire model te voldoen en dus wel riT 9 VanUlt de al9emene middelen zal moeten worden aangevuld. Anderzijds zullen gefeest 9enn9er keUZ8 V°°r de clustervahant het geval zou zijn uw keuze te bepaten - Discussienota Toeslagen- en verlagingsbeleid Nieuwe Algemene Bijstandswet (nAbw) per 01-01-96 6

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1995 | | pagina 16