BIJLAGE 8A AGENDAPUNT RAADSVOORSTEL CODENR./B 10. 23 februari 1995 -1.714. VOORSTEL MET BETREKKING TOT GESPREIDE BETALING VAN DE GEMEENTELIJKE BELASTINGAANSLAGEN Aan de gemeenteraad, Bij de Algemene beschouwingen met betrekking tot de begroting 1995 is er vanuit uw raad, gelet op de hoogte van de belastingaanslagen, uitdrukkelijk op aangedrongen de mogelijkheid te onderzoeken om voor de burgers te komen tot een meer gespreide betaling van de gemeentelijke belastingen en retributies en derhalve dienaangaande het uitbreiden van het aantal betalingster mijnen. Het huidige belastingpakket van RAET biedt hiertoe ruimschoots de mogelijkheid, terwijl het uitvoeringstechnisch middels een gecombineerde aanslag kan worden opgelegd. Daar er momenteel gebruik wordt gemaakt van het automatiserings-systeem van de gemeente Steenbergen en met het oog op de toekomstige gemeentelijke herindeling, zou in beginsel aan sluiting bij het door de gemeente Steenbergen gehanteerde aantal betalingstermijnen voor de hand liggend zijn en wellicht ook gewenst, waardoor de herindeling wat dit onderwerp betreft, voor de burger straks geen verandering met zich mee hoeft te brengen. Het totaal bedrag aan gemeentelijke belastingen en retributies bedraagt momenteel f. 1.086.322,-, overeenkomstig de raming in de primitieve begroting 1995. In de voorliggende jaren werden achtereenvolgens in maart en augustus een tweetal aanslagen opgelegd, welke op april,juni, september en november van de betreffende jaren moeten worden voldaan. Indien wij opteren voor de wijze van inning, zoals thans bij de gemeente Steenbergen gebruikelijk is, wordt de gecombineerde aanslag opgelegd in juni (optie a) en zal de betreffende aanslag in tien termijnen na dagtekening moeten worden voldaan en wel van juli 1995 tot en met april 1996 en wel indien betrokkenen daadwerkelijk kiezen voor automatische incasso. Een alternatief voor betrokkenen is het voldoen van de aanslag in een vijftal tweemaandelijkse termijnen, waarbij de eerste termijn vervalt een maand na dagtekening en de overige vier termijnen achtereenvolgens telkens twee maanden later moeten worden voldaan. Gelet op de verhouding tussen de Onroerend Zaak Belasting (O.Z.B.) vanwege feitelijk gebruik en zakelijk recht is bij het bepalen van de financiële consequenties er voorshands vanuit gegaan dat de belastingschuldigen vanwege zakelijk recht naar verwachting zullen kiezen voor het voldoen van de aanslag in tweemaandelijkse termijnen. Indien wij echter instemmen met voorliggende keuzemogelijkheden, betekent een en ander naast een toename van het aantal betalingstermijnen, ook dat kwantitatief de werkzaamheden zullen gaan toenemen vanwege een intensievere bewaking van de invordering; overigens zal daar slechts een (geringe) afname van de perceptiekosten tegenover staan. Bij de keuze om met ingang van het belastingjaar 1995 te kiezen voor meerdere betalingstermij nen, zal onmiddellijk gestart moeten worden met het opstellen, bestellen en verzenden van de machtigingskaarten.

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1995 | | pagina 55