Bijlage 9A AGENDAPUNT RAADSVERGADERING C0DENR./W2 \231 augustus 1995 1.811 VOORSTEL TOT ACCORDERING VAN HET CONCEPT STRATEGISCH VERKEERS- EN VERVOER PLAN VOOR WESTELIJK NOORD-BRABANT Aan de gemeenteraad, 1. Inleiding Op 22 juni jongstleden heeft het Portefeuillehoudersoverleg Ruimtelijke Ordening (Verkeer en Vervoer) het concept-Strategisch Verkeers- en Vervoerplan (SVVP) voor westelijk Noord- Brabant behandeld en besloten het concept-SVVP ter beoordeling voor te leggen aan de samenwerkende gemeenten. Het concept-SVVP is het resultaat van werkzaamheden van de regionale Projectgroep Verkeer en Vervoer. De Projectgroep bestaat uit ambtelijke vertegenwoordigers van de gemeenten Roosendaal c.a., Bergen op Zoom, Oud en Nieuw-Gastel, Woensdrecht, Halsteren, Fijnaart c.a., AGV Adviesgroep voor Verkeer en Vervoer en ambtelijke vertegenwoordigers van provincie en rijkswaterstaat. Het secretariaat is neergelegd bij het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant. 2. Voorgeschiedenis Eind 1988 werd in het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV II) het begrip 'vervoerregio geïntroduceerd, hetgeen destijds een nieuw concept was voor de verbetering van de samenwerking tussen overheden op regionaal niveau bij de aanpak van verkeers- en vervoerproblemen. Het was de bedoeling dat aan deze vervoerregio's verantwoordelijkheden, middelen en bevoegdheden overgedragen zouden worden op basis van een Regionaal Verkeers- en Vervoerplan (RVVP) en een aantal 'erkenningscriteria'. Aangezien de rijksoverheid streefde naar een landsdekkend systeem van dergelijke regio's, met op termijn vergaande bevoegdheden, werd ook in westelijk Noord-Brabant de vraag gesteld in hoeverre een dergelijke constructie haalbaar/wenselijk was. Met het verschijnen van de notitie 'Regionale Samenwerking Verkeer en Vervoer Westelijk Noord-Brabant' medio 1992 werd aangetoond dat er zowel in Westelijk Noord-Brabant als in relatie tot omliggende regio's sprake was van een functionele samenhang (d.w.z. in vervoerkundige zin). Deze samenhang rechtvaardigde een integrale op regionale schaal. Naar aanleiding van dit onderzoeksrapport werd een Plan van Aanpak opgesteld, later gevolgd door een Intentieverklaring, waarin de grootst mogelijke meerderheid van de samenwerkende gemeenten zich uitsprak voor een gezamenlijke ontwikkeling van een regionaal verkeers- en vervoerbeleid. In het kader van deze regionale samenwerking werd besloten een Strategisch Verkeers- en Vervoerplan (SVVP) op te stellen, teneinde vooraf de mogelijkheden te verkennen om te komen tot een RVVP, het definitieve werkdocument van de regionale samenwerking. Hiertoe werd een projectorganisatie ingesteld, bestaande uit een: Bestuurlijk Platform: portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening en Verkeer en Vervoer van de gemeenten in het streekgewest en vertegenwoordigers van rijk en provincie; Coördinatorengroep: coördinatoren van de gemeenten in het streekgewest en vertegenwoordigers van het rijk, provincie, BBA, Kamer van Koophandel en POV;

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1995 | | pagina 171