Bijlage 9A
AGENDAPUNT RAADSVERGADERING C0DENR./W2
\231 augustus 1995 1.811
VOORSTEL TOT ACCORDERING VAN HET CONCEPT STRATEGISCH VERKEERS- EN VERVOER
PLAN VOOR WESTELIJK NOORD-BRABANT
Aan de gemeenteraad,
1. Inleiding
Op 22 juni jongstleden heeft het Portefeuillehoudersoverleg Ruimtelijke Ordening (Verkeer en
Vervoer) het concept-Strategisch Verkeers- en Vervoerplan (SVVP) voor westelijk Noord-
Brabant behandeld en besloten het concept-SVVP ter beoordeling voor te leggen aan de
samenwerkende gemeenten.
Het concept-SVVP is het resultaat van werkzaamheden van de regionale Projectgroep Verkeer
en Vervoer. De Projectgroep bestaat uit ambtelijke vertegenwoordigers van de gemeenten
Roosendaal c.a., Bergen op Zoom, Oud en Nieuw-Gastel, Woensdrecht, Halsteren, Fijnaart
c.a., AGV Adviesgroep voor Verkeer en Vervoer en ambtelijke vertegenwoordigers van
provincie en rijkswaterstaat. Het secretariaat is neergelegd bij het Streekgewest Westelijk
Noord-Brabant.
2. Voorgeschiedenis
Eind 1988 werd in het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV II) het begrip
'vervoerregio geïntroduceerd, hetgeen destijds een nieuw concept was voor de verbetering
van de samenwerking tussen overheden op regionaal niveau bij de aanpak van verkeers- en
vervoerproblemen. Het was de bedoeling dat aan deze vervoerregio's verantwoordelijkheden,
middelen en bevoegdheden overgedragen zouden worden op basis van een Regionaal
Verkeers- en Vervoerplan (RVVP) en een aantal 'erkenningscriteria'. Aangezien de
rijksoverheid streefde naar een landsdekkend systeem van dergelijke regio's, met op termijn
vergaande bevoegdheden, werd ook in westelijk Noord-Brabant de vraag gesteld in hoeverre
een dergelijke constructie haalbaar/wenselijk was.
Met het verschijnen van de notitie 'Regionale Samenwerking Verkeer en Vervoer Westelijk
Noord-Brabant' medio 1992 werd aangetoond dat er zowel in Westelijk Noord-Brabant als in
relatie tot omliggende regio's sprake was van een functionele samenhang (d.w.z. in
vervoerkundige zin). Deze samenhang rechtvaardigde een integrale op regionale schaal. Naar
aanleiding van dit onderzoeksrapport werd een Plan van Aanpak opgesteld, later gevolgd door
een Intentieverklaring, waarin de grootst mogelijke meerderheid van de samenwerkende
gemeenten zich uitsprak voor een gezamenlijke ontwikkeling van een regionaal verkeers- en
vervoerbeleid.
In het kader van deze regionale samenwerking werd besloten een Strategisch Verkeers- en
Vervoerplan (SVVP) op te stellen, teneinde vooraf de mogelijkheden te verkennen om te
komen tot een RVVP, het definitieve werkdocument van de regionale samenwerking. Hiertoe
werd een projectorganisatie ingesteld, bestaande uit een:
Bestuurlijk Platform: portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening en
Verkeer en Vervoer van de gemeenten in het streekgewest en
vertegenwoordigers van rijk en provincie;
Coördinatorengroep: coördinatoren van de gemeenten in het
streekgewest en vertegenwoordigers van het rijk, provincie, BBA,
Kamer van Koophandel en POV;