- 2 - Het plan van aanpak werd vervolgens bij brief van 7 oktober 1993 aan de gemeenten voorgelegd en bevatte de volgende onderdelen: -het integratietraject; -fasering; -werkwijze; -communicatie; -externe deskundigheid; -coördinatie besluitvorming. Deze onderdelen zullen op deze plaats niet verder worden toegelicht. Kortheidshalve verwijzen wij u naar de stukken, die ter inzage liggen in het agenda-dossier. De vice-voorzitter van het gewest consulteerde de gemeenten over het voornemen tot samengaan tussen het Stads- en Streekgewest. Met o.a. onze gemeente vond dit overleg op 24 november 1993 plaats. Het overleg werd afgesloten met de conclusie dat de gemeentelijke vertegenwoordigers zich kunnen vinden in het voornemen om te starten met de diskussie over de hoofdlijnen van het nieuwe gewest. Hierbij wordt een procesmatige aanpak voorgestaan en er worden geen uitspraken gedaan over een te volgen tijdspad. Voor onze gemeente werd door burgemeester Lukkassen aan het overleg deelgenomen. Het college van advies en bijstand bereikte in haar vergadering van 13 december 1993 overeenstemming over: -de warme aanpak van het integratieproces. Dit betekent dat eerst van gedachte gewisseld wordt over de uitgangspunten, voordat aan het nieuwe samenwerkingsverband gestalte gegeven zal worden; -de start van de discussie zal begin 1994 plaatsvinden en dat jaar zal benut worden voor het vaststellen van een programma van eisen; -aan de hand van de uitkomsten van de discussie en de ontwikkelingen van de herindeling zal een vervolg-planning gemaakt worden. Bij brief van 12 januari 1994 verzoekt het dagelijks bestuur van het Streekgewest over te gaan tot formele besluitvorming m.b.t. een lichte gemeenschappelijke regeling. Met de vaststelling daarvan wordt: -de intentie tot integratie van de twee gewesten bevestigd; -het Bestuurlijk Overleg West-Brabant formeel ingesteld; -aan het Bestuurlijk Overleg opgedragen de integratie van de gewesten voor te bereiden. Verzocht werd voor 15 maart 1994 te reageren. Om de u welbekende redenen kon de reactie van onze gemeente niet voor die datum gegeven worden. Inmiddels is bekend geworden dat vele gemeente moeite met de tijdsplanning van het gewest hebben. Om die reden is de reactietermijn dan ook verlengd tot juli 1994. Als eerste stap in het integratieproces is de opstelling van een notitie over de hoofdstructuur van het nieuwe samenwerkingsverband gepland. Er wordt aan gedacht een brede kring van bestuurders bij dit proces te betrekken en met hen te diskussiëren over de uitgangspunten waarop het nieuwe samenwerkingsverband moet worden gebaseerd. Doel is op deze wijze een breed bestuurlijk draagvlak na te streven.

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1994 | | pagina 84