■■H nadere dekkingsmaatregelen te worden genomen door onttrekkingen uit de reserves, door middel van verhoging van belastingen of door het herijken van de diverse begrotingspos ten of door een samenstel hiervan. Daarnaast dient nog rekening gehouden te worden met kosten als gevolg van het overhe velen van de administratief-juridische zaken naar de Regionale Milieu Dienst. Deze kosten zijn afhankelijk van het aantal aanvragen in het kader van de Wet Milieube heer. Er zal echter worden gestreefd het totaal aantal uren dat afgenomen wordt van de Regionale Milieu Dienst, zonder dat er kwaliteitsverlies optreedt ten aanzien van de uitvoerende taken, te besteden aan zowel uitvoerende als aan administratief-juridische taken. In de vergadering van de commissie Algemene Zaken c.a.van 16 maart 1994, is het voor liggende voorstel besproken. Een samenvatting van het besprokene treft u onderstaand aan. De meerderheid van de leden was van mening dat het besluit nog door de zittende gemeenteraad diende te worden genomen, omdat deze de verantwoordelijkheid voor deze kwestie draagt. De mogelijkheid tijdelijk personeel aan te stellen om de achterstand weg te werken werd niet reëel geacht, omdat er sprake is van structurele onderbezetting. Stagiaires op M.B.O.-niveau aannemen biedt eveneens geen soelaas, omdat het hier een zelfstandige en verantwoordelijke functie betreft met een juridisch karakter. Alleen door een zodanige invulling kan de gemeentesecretaris daadwerkelijk worden ontlast. Capaciteit inhuren bij de gemeente Steenbergen is niet relevant omdat het geen enkel nut heeft een andere gemeente een full-time kracht voor onze gemeente aan te laten stellen. Bij het inlenen van personeel van de gemeente Steenbergen dient B.T.W. over de salariskosten te worden betaald, tenzij een gemeenschappelijke regeling getroffen wordt. De opmerking dat bij aanstelling van de heer Buijs als wethouder, de gemeente beschikt over een "full-time" kracht en dat hierdoor een verlichting van taken voor de gemeentese cretaris kan optreden is slechts ten dele waar. De gemeentesecretaris bezoekt weliswaar nu nog vergaderingen waarbij bestuurders van onze gemeente niet bij aanwezig kunnen zijn, zodat op dit gebied een ontlasting voor hem kan ontstaan. Met nadruk wordt echter gesteld dat het niet de bedoeling is dat een wethouder of enig andere bestuurder ambtelijke taken op zich gaat nemen. Het formatieplaatsenonderzoek gaf reeds duidelijk aan dat een extra kracht ter ondersteu ning van de gemeentesecretaris dient te worden aangetrokken. Sindsdien zijn er alleen maar meer taken van het Rijk naar de lagere overheid gekomen. Het gebrek aan financiële middelen is telkens weer de oorzaak geweest waarom de invulling niet heeft plaatsgevon den. Overigens ligt het rapport van het formatieplaatsenonderzoek voor u bij de stukken ter inzage. De commissie heeft verzocht op ambtelijk niveau na te gaan in hoeverre het mogelijk is Bouw- en woningtoezicht af te stoten en de nieuw aan te stellen ambtenaar eveneens te belasten met de taken van Bouw- en woningtoezicht. Gezien het uiteenlopende karakter van de taken die de gemeentesecretaris af gaat stoten en de werkzaamheden Bouw- en woningtoezicht is dit niet haalbaar. Voor Bouw- en woningtoezicht dient een technisch geschoolde met kennis op het gebied van de betreffende "bouwregelgeving" in functie te zijn, terwijl voor de nieuwe ambtenaar de nadruk ligt op juridische kennis en ervaring op het gebied van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening etc. 3

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1994 | | pagina 80