In de kadernota 1994 is voorgesteld het exploitatie-overschot 1992 als volgt aan te wenden: Overschot 1992 370.026,= Restitutie aan de gemeenten Tholen en Sint-Phi1ipsland voor wat betreft hun aandeel in de Regionale Brandweer - 11.906,= (-/-) Resteert 358.120,= In de kadernota 1994 wordt voorgesteld om van het per saldo resterende exploitatie-overschot ad 358.120,= een bedrag ad 60.000,= te bestemmen voor het Regionaal Ontwikkelingsperspectief (ROP). Op basis van het R0P zullen onderzoeksprojecten worden opgestart voor o.a. de (glas)tuinbouw, het boomteeltareaal, grootschalige bedrijvigheid, optimalisering nut HSL, toerisme/recreatie waterrand, landschap en duurzaamheid. Van het Stads- en streekgewest wordt ten behoeve van deze projecten een bijdrage verwacht van 160.000,=. Op basis van inwonertal betekent dit voor het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant een bijdrage van 60.000,=. Het gaat om een eenmalige uitgave. Voorgesteld wordt om deze bijdrage te bekostigen uit het exploitatie overschot 1992. Verder wordt in de kadernota 1994 voorgesteld om een bedrag ad 30.000,= uit het exploitatie-overschot 1992 te bestemmen voor de Stichting voor Toerisme en Recreatie (STER). De bedoeling was om de activiteiten van de STER, die vanaf 1 september 1991 functioneert, spoedig te integreren met die van de Stichting Vaarroute, waardoor de bijdrage aan de Stichting Vaarroute zou kunnen komen te vervallen. Deze integratie is helaas nog niet gerealiseerd. Getracht wordt nu om samen met het Stadsgewest Breda te komen tot één organisatie voor toerisme en recreatie in West-Brabant voor zowel acquisitie, promotie als produktontwikkeling. Dit betekent een samengaan op bestuurlijk en organisatorisch vlak van de Streek VVV, de Ster en de Stichting Vaarroute. Door de vertraging die is ontstaan om te komen tot één organisatie, zal de STER tot 1 september 1994 haar taken moeten voortzetten in plaats van tot 1 januari 1994. De daaraan verbonden extra kosten voor het Streekgewest bedragen maximaal 30.000,=. Getracht zal worden de middeleninzet zo beperkt mogelijk te houden. De bestemming van 60.000,= voor het ROP en 30.000,= voor de STER betekent dat er een bedrag ad 268.120,= 358.120,= -/- 60.000,= -/- 30.000,=) overblijft wat aan de deelnemende gemeenten kan worden geresti tueerd. Voor de gemeente Nieuw-Vossemeer betekent dit een restitutie van 1,= per inwoner, in totaal derhalve 2.200,=. Dit bedrag kan in de jaarrekening 1994 verwerkt worden als incidentele meevaller. Wij stellen u voor in te stemmen met de door het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant voorgestelde bestemming van het exploitatie overschot 1992. 2. De Kadernota 1994. Bij de vaststelling van de kadernota 1992 zijn de navolgende uitgangspunten vastgelegd voor het financieel meerjarenbeleid. a. Voor de komende jaren wordt vastgehouden aan realisering van de nul optie met ruimte voor loon- en prijscompensatie. b. Basis hiervoor was de primitieve begroting 1992 (bestaand beleid). c. Binnen het bestaande takenpakket betekent nieuw beleid dus consequent inwisselen van oud beleid. d. Eventuele nieuwe taken voor het gewest betekenen uiteraard ook nieuw geld. 2

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1994 | | pagina 55