zijn zaken die met name op regionaal niveau dienen te worden aangepakt. In het RVVP zal duidelijk moeten worden gemaakt dat er een beleidsmatige samenhang is op de hiervoor genoemde beleidsterreinen om in aanmerking te kunnen komen voor financiële bijdragen van het Rijk. Rijksbijdragen voor regionale infrastructuur zullen worden toegekend aan de vervoerregio, die op basis van het RVVP de prioriteiten dient te stellen. Ook bevoegdheden en middelen inzake de exploitatie van het openbaar vervoer worden naar de regio overgeheveld. De vervoerregio dien t.a.v. het openbaar vervoer: het gewenste voorzieningenniveau vast te stellen; - als opdrachtgever voor het totale regionale vervoer te fungeren; - vergunningverlening aan openbaar vervoerbedrijven te verzorgen; - benodigde infrastructuur plannen en verzorgen; financiële bijdragen voor exploitatie van het regionaal openbaar vervoer toe te kennen; tariefontwikkeling op hoofdlijnen te bepalen; 6 Organisatie opstellen RVVP Op grond van ervaringen elders wordt voor het opstellen van het RVVP gekozen voor een eenvoudige bestuurlijke en ambtelijke constructie, te weten: bestuurlijk platform portefeuillehouders gemeenten Coördinatorengroep contactambtenaren verkeer en vervoer werkgroep te vormen uit coördinatorengroep met externe ondersteuning. Daarnaast dienen het Rijk, de provincie, het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid, (ROV)de BBA en de Kamer van Koophandel bij het opstellen van het RVVP te worden betrokken. De hiervoor genoemde bestuurlijke en ambtelijke constructie geldt voor het opstellen van het RVVP. Hoe een en ander gestalte dient te krijgen nadat het RVVP is vastgesteld, is onder meer afhankelijk van ontwikkelingen zowel met betrekking tot het funktioneren van vervoerregios als van bestuurlijke ontwikkelingen (nieuwe Wgr-gebiedsindeling) 7 Kosten opstellen RVVP Voor het opstellen van het RVVP is bij 4 bureaus offerte gevraagd. Daarnaast dient nog rekening te worden gehouden met door het Streekgewest te maken kosten in verband met de coördinatie en het voeren van het secretariaat. In de te maken externe kosten kan een rijksbijdrage van 50% worden verkregen. Op basis van de ontvangen offertes kan de volgende kostenopstelling worden gemaakt Externe kosten f. 160.000, Interne kosten f, 40.000 Totale kosten f. 200.000,

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1994 | | pagina 51