f - 2 - Op 29 september 1993 is een werkconferentie voor bestuurders en ambtenaren ge organiseerd. Tijdens de werkconferentie hebben de aanwezigen positief gerea- op de plannen voor regionale samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer Inmiddels hebben alle colleges van burgemeester en wethouders op een na zich positief opgesteld ten aanzien van regionale samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer. 3 Relatie Streekeewest met omliggende regio's. In de stadsregio Breda en in Zeeland zijn/worden Regionale Verkeer- en Vervoerplannen opgesteld. Of tezijnertijd tot een vervoerregio Westelijk Noord-Brabant of West-Brabant (schaal Stads- en Streekgewestzal worden gekomen, zal afhangen van de definitieve Wgr-gebiedsindelingUitgaande van het laatste zal zowel voor het Stadsgewest in zijn geheel als het gebied van het Streekgewest een RVVP moeten "vigeren". Het bestaan van 2 regionale plannen in een vervoerregio is op zich geen bezwaar. Van de zijde van het ministerie van verkeer en waterstaat worden juist vanwege de verschillende structuren van de gebieden van de stadsregio Beda en het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant twee verschillende RVVP's zeer acceptabel geacht. 4Taak en bevoegdheden van een vervoerregio. Om de vervoerregios in staat te stellen een integraal verkeer- en vervoerbe leid te kunnen voeren zullen zij over voldoende taken, bevoegdheden en middelen moeten kunnen beschikken. De vervoerregio zal het regionale beleid vaststellen inzake het openbaar vervoer, de infrastructuur, het parkeren, het lokatiebeleid, fietsen, verkeersveiligheid en goederenvervoer. In de toekomst zal een vervoerregio kunnen beschikken over middelen voor regionale infrastructuur. Hiertoe zal aan de vervoerregios een gebundelde rijksbijdrage (doeluitkering) voor kleinschalige projecten (tot 25 miljoen) worden toegekend. Voorwaarde voor verkrijging van een dergelijke doeluitkering is dat het op te stellen RVVP voldoet aan de rijksdoelstellingen op het gebied van verkeer en vervoer. Met name betreft dit het terugdringen van het aantal autokilometers en vermindering van het aantal slachtoffers en gewonden. Verder zullen exploitatiebijdragen van het rijk aan het lokaal en interlokaal openbaar vervoer aan een erkende vervoerregio worden uitgekeerd. 5Het Regionaal Verkeer- en Vervoerplan (RVVP) In het RVVP dient in elk geval te zijn opgenomen: - fietsbeleid - parkeerbeleid - verkeersveiligheisbeleid - openbaar vervoerbeleid - wegenbeleid locatiebeleid - beleid inzake goederenvervoer. Het terugdringen van de automobiliteit, keersslachtoffers en het bevorderen van het terugdringen van het aantal ver- de bereikbaarheid

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1994 | | pagina 50