f
- 2 -
Op 29 september 1993 is een werkconferentie voor bestuurders en ambtenaren ge
organiseerd. Tijdens de werkconferentie hebben de aanwezigen positief gerea-
op de plannen voor regionale samenwerking op het gebied van verkeer en
vervoer
Inmiddels hebben alle colleges van burgemeester en wethouders op een na zich
positief opgesteld ten aanzien van regionale samenwerking op het gebied van
verkeer en vervoer.
3 Relatie Streekeewest met omliggende regio's.
In de stadsregio Breda en in Zeeland zijn/worden Regionale Verkeer- en
Vervoerplannen opgesteld. Of tezijnertijd tot een vervoerregio Westelijk
Noord-Brabant of West-Brabant (schaal Stads- en Streekgewestzal worden
gekomen, zal afhangen van de definitieve Wgr-gebiedsindelingUitgaande van
het laatste zal zowel voor het Stadsgewest in zijn geheel als het gebied van
het Streekgewest een RVVP moeten "vigeren". Het bestaan van 2 regionale
plannen in een vervoerregio is op zich geen bezwaar. Van de zijde van het
ministerie van verkeer en waterstaat worden juist vanwege de verschillende
structuren van de gebieden van de stadsregio Beda en het Streekgewest
Westelijk Noord-Brabant twee verschillende RVVP's zeer acceptabel geacht.
4Taak en bevoegdheden van een vervoerregio.
Om de vervoerregios in staat te stellen een integraal verkeer- en vervoerbe
leid te kunnen voeren zullen zij over voldoende taken, bevoegdheden en
middelen moeten kunnen beschikken.
De vervoerregio zal het regionale beleid vaststellen inzake het openbaar
vervoer, de infrastructuur, het parkeren, het lokatiebeleid, fietsen,
verkeersveiligheid en goederenvervoer.
In de toekomst zal een vervoerregio kunnen beschikken over middelen voor
regionale infrastructuur. Hiertoe zal aan de vervoerregios een gebundelde
rijksbijdrage (doeluitkering) voor kleinschalige projecten (tot 25 miljoen)
worden toegekend. Voorwaarde voor verkrijging van een dergelijke doeluitkering
is dat het op te stellen RVVP voldoet aan de rijksdoelstellingen op het gebied
van verkeer en vervoer. Met name betreft dit het terugdringen van het aantal
autokilometers en vermindering van het aantal slachtoffers en gewonden.
Verder zullen exploitatiebijdragen van het rijk aan het lokaal en interlokaal
openbaar vervoer aan een erkende vervoerregio worden uitgekeerd.
5Het Regionaal Verkeer- en Vervoerplan (RVVP)
In het RVVP dient in elk geval te zijn opgenomen:
- fietsbeleid
- parkeerbeleid
- verkeersveiligheisbeleid
- openbaar vervoerbeleid
- wegenbeleid
locatiebeleid
- beleid inzake goederenvervoer.
Het terugdringen van de automobiliteit,
keersslachtoffers en het bevorderen van
het terugdringen van het aantal ver-
de bereikbaarheid