BIJLAGE 2A. AGENDAPUNT RAADSVERGADERING CODENR./B 5. 24 februari 1994 VOORSTEL TOT REGIONALE SAMENWERKING OP HET GEBIED VAN VERKEER EN VERVOER EN DAARTOE EEN INTENTIEVERKLARING VAST TE STELLEN: Aan de gemeenteraad, 1Inleidine Sinds het eind van de jaren zeventig worden we geconfronteerd met de negatieve gevolgen van het steeds groeiend autoverkeer. Om de problemen die hierdoor ontstaan het hoofd te bieden is door het Rijk in 1988 het Tweede Struktuurschema Verkeer en vervoer (SVV II) uitgebracht. In het SVV II staat de "duurzame samenleving" centraal. Dat wil zeggen dat gekozen wordt voor ontwikkelingen die voorzien in de behoefte van de huidige generatie zonder daarmee voor toekomstige generaties de mogelijheid in gevaar te brengen om ook in hun behoeften te voorzien. Dat betekent dat grenzen moeten worden gesteld aan de negatieve effecten van verkeer en vervoer, waarbij leefbaarheid en bereikbaarheid gegarandeerd moeten worden. Bij ongewijzigd beleid zou volgens het SVV II de automobiliteit tussen 1986 en 2010 met 707» toenemen. Het SVV II beleid is erop gericht deze toename te halveren. Tussen 1986 en 1992 is de automobiliteit inmiddels al met ongeveer 357 gestegen. In het SVV II wordt voor de realisering van dit beleid de vervoerregio geïntroduceerd, zijnde een regionale samenwerking van gemeenten, rijk, provincie, openbaar vervoerbedrijven en het bedrijfsleven. 2Stand van Zaken. Na het verschijnen van het SVV II zijn er in het gehele land initiatieven genomen tot oprichting van vervoerregio's. Er zijn circa 30 vervoerregios in oprichting, terwijl er inmiddels vijf voorlopig erkend zijn. In Noord-Brabant zijn vervoerregios gevormd, dan wel in voorbereiding in de stadsregio's Eindhoven,-Helmond, Breda, Tilburg en s-Hertogenbosch. In 1992 is binnen het Streekgewest een eerste onderzoek uitgevoerd dat heeft geleid tot de rapporten "Regionale samenwerking verkeer en vervoer Westelijk Brabant" en "Knelpuntennotitie collectief vervoer.Geconcludeerd is dat regionale samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer gewenst is. Er is toen besloten een plan van aanpak op te stellen om te komen tot regionale samenwerking. Het Plan van Aanpak is besproken met de portefeuillehouders verkeer en vervoer van de samenwerkende gemeenten op 28 juni 1993.

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1994 | | pagina 49