BIJLAGE 2A.
AGENDAPUNT RAADSVERGADERING CODENR./B
5. 24 februari 1994
VOORSTEL TOT REGIONALE SAMENWERKING OP HET GEBIED VAN VERKEER EN VERVOER EN
DAARTOE EEN INTENTIEVERKLARING VAST TE STELLEN:
Aan de gemeenteraad,
1Inleidine
Sinds het eind van de jaren zeventig worden we geconfronteerd met de
negatieve gevolgen van het steeds groeiend autoverkeer. Om de problemen die
hierdoor ontstaan het hoofd te bieden is door het Rijk in 1988 het Tweede
Struktuurschema Verkeer en vervoer (SVV II) uitgebracht. In het SVV II staat
de "duurzame samenleving" centraal. Dat wil zeggen dat gekozen wordt voor
ontwikkelingen die voorzien in de behoefte van de huidige generatie zonder
daarmee voor toekomstige generaties de mogelijheid in gevaar te brengen om ook
in hun behoeften te voorzien. Dat betekent dat grenzen moeten worden gesteld
aan de negatieve effecten van verkeer en vervoer, waarbij leefbaarheid en
bereikbaarheid gegarandeerd moeten worden.
Bij ongewijzigd beleid zou volgens het SVV II de automobiliteit tussen 1986
en 2010 met 707» toenemen. Het SVV II beleid is erop gericht deze toename te
halveren. Tussen 1986 en 1992 is de automobiliteit inmiddels al met ongeveer
357 gestegen.
In het SVV II wordt voor de realisering van dit beleid de vervoerregio
geïntroduceerd, zijnde een regionale samenwerking van gemeenten, rijk,
provincie, openbaar vervoerbedrijven en het bedrijfsleven.
2Stand van Zaken.
Na het verschijnen van het SVV II zijn er in het gehele land initiatieven
genomen tot oprichting van vervoerregio's. Er zijn circa 30 vervoerregios
in oprichting, terwijl er inmiddels vijf voorlopig erkend zijn.
In Noord-Brabant zijn vervoerregios gevormd, dan wel in voorbereiding in de
stadsregio's Eindhoven,-Helmond, Breda, Tilburg en s-Hertogenbosch.
In 1992 is binnen het Streekgewest een eerste onderzoek uitgevoerd dat
heeft geleid tot de rapporten "Regionale samenwerking verkeer en vervoer
Westelijk Brabant" en "Knelpuntennotitie collectief vervoer.Geconcludeerd is
dat regionale samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer gewenst is.
Er is toen besloten een plan van aanpak op te stellen om te komen tot
regionale samenwerking.
Het Plan van Aanpak is besproken met de portefeuillehouders verkeer en vervoer
van de samenwerkende gemeenten op 28 juni 1993.