Als de nieuw te vormen gemeente Fijnaart en Heijningen in de opvatting van het provinciaal bestuur een te gering inwoneraantal zou verkrijgen, te kleinschalig zou zijn, komt het weinig doordacht over en getuigt het niet van een evenwichtige benadering van deze problematiek om dan maar schaalverkleining toe te passen op de nieuw te vormen gemeente Steenbergen. En dit dan ook nog, het zij herhaald, met het terzijde schuiven van de gedegen argumenten van de drie gemeenten om gezamenlijk te willen optrekken in de toekomst. Het provinciaal bestuur spreekt in haar plannen vaak over krachtige, onderling evenwichtige gemeenten. Doch er is ook onderscheid in karakter tussen de verschillende gemeenten. Er zijn gemeenten met een regionale respectievelijk bovenlokale functievervulling. Wij doelen hierop de twee grote opvangcentrumgemeenten in ons gebied, Bergen op Zoom en Roosendaal. Voorts twee regionale kernen van kleinere omvang doch ook met bovenlokale functievervulling, te weten Steenbergen en Oudenbosch. Ook de gemeente Zevenbergen in het Stadsgewest Breda vervult een vergelijkbare functie. Wanneer we vanuit die optiek kijken naar een evenwichtige invulling dan is de conclusie dat de nieuwe gemeente Steenbergen een ondermaatse en dus niet evenwichtige toedeling krijgt. Het probleem "Fijnaart en Heijningen" oplossen door schaalverkleining toe te passen op de nieuwe gemeente Steenbergen geeft blijk van een onvoldoende afwegen van belangen. Mede in het licht van de eigen uitgangspunten inzake het provinciaal herindelingsbeleid kan bij de afweging van alle in het geding zijnde belangen in redelijkheid de huidige gewijzigde opvatting van gedeputeerde staten de toets der kritiek niet doorstaan. De kleinschaligheid van Fijnaart en Heijningen kan op meerdere andere wijzen tot een betere oplossing worden gebracht. Bovendien zal dan meer recht worden gedaan aan de wensen van verschillende gemeenten en de uitgangspunten van het herindelingsbeleid. Wij brengen in dit verband de kwestie "Klundert" in beeld. Meerdere gemeenten waaronder Dinteloord en Prinsenland, Nieuw-Vossemeer en Steenbergen, hebben op mogelijke oplossingen van dit knelpunt gewezen. Ook hier bleken meerdere varianten voor handen, o.a. het benutten van het instrument van de verdere schaalvergroting, (zie de betreffende bijlagen). Wij onderstrepen, mede in dit kader, nogmaals de wenselijkheid de processen van herindeling van het Stadsgewest Breda en het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant gelijk en geïntegreerd op te laten lopen. Beiden zullen immers in de toekomst één WGR-gebied gaan vormen. Wij stellen u voor: 1. In te stemmen met de inhoud van het voorgaande: 2. het college van gedeputeerde staten te berichten dat de drie gemeenteraden van de samenwerkende gemeenten Dinteloord en Prinsenland, Nieuw-Vossemeer en Steenbergen gezamenlijk een dringend beroep doen om, op basis van de provinciale uitgangspunten van het herindelingsbeleid, de gebieden toebehorend aan de drie gemeenten integraal samen te voegen tot één gemeente. Tevens dat de zuidgrens van de nieuwe gemeente zal zijn gelegen op N259 en dat dus de kern Lepelstraat eveneens onderdeel zal gaan uitmaken van de nieuwe gemeente; 3. alsmede, voor zover niet eerder is geschied, de afzonderlijke bijlagen van de drie gemeentebesturen te onderschrijven;

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1994 | | pagina 136