Als de nieuw te vormen gemeente Fijnaart en Heijningen in de opvatting van het provinciaal
bestuur een te gering inwoneraantal zou verkrijgen, te kleinschalig zou zijn, komt het weinig
doordacht over en getuigt het niet van een evenwichtige benadering van deze problematiek
om dan maar schaalverkleining toe te passen op de nieuw te vormen gemeente Steenbergen.
En dit dan ook nog, het zij herhaald, met het terzijde schuiven van de gedegen argumenten
van de drie gemeenten om gezamenlijk te willen optrekken in de toekomst.
Het provinciaal bestuur spreekt in haar plannen vaak over krachtige, onderling evenwichtige
gemeenten. Doch er is ook onderscheid in karakter tussen de verschillende gemeenten. Er zijn
gemeenten met een regionale respectievelijk bovenlokale functievervulling. Wij doelen hierop
de twee grote opvangcentrumgemeenten in ons gebied, Bergen op Zoom en Roosendaal.
Voorts twee regionale kernen van kleinere omvang doch ook met bovenlokale
functievervulling, te weten Steenbergen en Oudenbosch. Ook de gemeente Zevenbergen in
het Stadsgewest Breda vervult een vergelijkbare functie.
Wanneer we vanuit die optiek kijken naar een evenwichtige invulling dan is de conclusie dat
de nieuwe gemeente Steenbergen een ondermaatse en dus niet evenwichtige toedeling krijgt.
Het probleem "Fijnaart en Heijningen" oplossen door schaalverkleining toe te passen op de
nieuwe gemeente Steenbergen geeft blijk van een onvoldoende afwegen van belangen. Mede
in het licht van de eigen uitgangspunten inzake het provinciaal herindelingsbeleid kan bij de
afweging van alle in het geding zijnde belangen in redelijkheid de huidige gewijzigde
opvatting van gedeputeerde staten de toets der kritiek niet doorstaan. De kleinschaligheid van
Fijnaart en Heijningen kan op meerdere andere wijzen tot een betere oplossing worden
gebracht. Bovendien zal dan meer recht worden gedaan aan de wensen van verschillende
gemeenten en de uitgangspunten van het herindelingsbeleid. Wij brengen in dit verband de
kwestie "Klundert" in beeld. Meerdere gemeenten waaronder Dinteloord en Prinsenland,
Nieuw-Vossemeer en Steenbergen, hebben op mogelijke oplossingen van dit knelpunt
gewezen. Ook hier bleken meerdere varianten voor handen, o.a. het benutten van het
instrument van de verdere schaalvergroting, (zie de betreffende bijlagen). Wij onderstrepen,
mede in dit kader, nogmaals de wenselijkheid de processen van herindeling van het
Stadsgewest Breda en het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant gelijk en geïntegreerd op
te laten lopen. Beiden zullen immers in de toekomst één WGR-gebied gaan vormen.
Wij stellen u voor:
1. In te stemmen met de inhoud van het voorgaande:
2. het college van gedeputeerde staten te berichten dat de drie gemeenteraden van
de samenwerkende gemeenten Dinteloord en Prinsenland, Nieuw-Vossemeer
en Steenbergen gezamenlijk een dringend beroep doen om, op basis van de
provinciale uitgangspunten van het herindelingsbeleid, de gebieden
toebehorend aan de drie gemeenten integraal samen te voegen tot één
gemeente. Tevens dat de zuidgrens van de nieuwe gemeente zal zijn gelegen
op N259 en dat dus de kern Lepelstraat eveneens onderdeel zal gaan uitmaken
van de nieuwe gemeente;
3. alsmede, voor zover niet eerder is geschied, de afzonderlijke bijlagen van de
drie gemeentebesturen te onderschrijven;