Voorts is geconstateerd dat het vereiste van het "bij wet of van gemeentewege zijn ingesteld of aangewezen tot het dienen van gemeentelijke belangen", als genoemd in artikel 4, eerste lid, onder 1. niet altijd een duidelijke beoordeling mogelijk maaktaangezien dié instelling of aanwijzing niet steeds evidentis.Dit probleem komt wel het duidelijkst tot uitdrukking bij privatisering, waar overheidstaken van de ene op de andere dag tot taken van de Pjxvate instellingen worden. Het laten vervallen van het vereiste dat de betrokken instellingen bij wet of van gemeentewege dienen te zijn ingesteld of aangewezen, beoogt meer ruimte te geven aan het algemeen bestuur van het IZA bij toelating van personeel van bedoelde instellingen. Toetsing beperkt zich niet meer als voorheen slechts tot constatering of de instelling of aanwijzing heeft plaatsgevonden, het IZA-bestuur zal voortaan zelfstandig onderzoeken of de instelling die om toelating van haar personeel tot de IZA-regeling verzoekt, mede een gemeentelijk belang dient. Aldus wordt bereikt dat het personeel van instellingen waarvan niet geheel duidelijk xs of zij nu zijn ingesteld of aangewezen om gemeentelijke belangen te dienen, maar die toch qua doelstelling ook weer niet dermate veel verschillen van wel tot het IZA toegetreden instellingen, voortaan eveneens m de regeling kan participeren. 3 Deze aanpassing houdt verband met de wijziging van artikel 4eerste lid, sub. a. (zie artikel I, tweede lid van dit besluit) 4 De in het vierde lid van artikel I van het onderhavige besluit vermelde wijziging is nood-zakelijk in verband met de inwerkingtreding van^het Besluit geneeskundige verzorging politie 1984 (Besluit van 2 iuli 1984 stb343, houdende vaststelling van regelen betreffende geneeskundige verzorging van de politieambtenaren en hun gezinsleden en hun nagelaten betrekkingen). Vermelding van het Besluit geneeskundige verzorging noodwachters kan vervallen, nu dit beslui is ingetrokken bij gelegenheid van de opheffing van de dienst Bescherming Bevolking. Artikel II In het huidige artikel 10 wordt het gehele bijdragegebeuren geregeld. Dit impliceert tevens dat telkens voor een - toekomstigewijziging inzake deze materie een (aparte) wijziging van de IZA-regelmg noodzakelijk is (met bijbehorende - lange - procedure). Vanuit de gedachte dat een meer flexibele regeling c.q. een meer slagvaardige wiizigingsprocedure in de - nabije - toekomst wenselijk is (te denken valt bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van - verschillende vormen van premiedifferentiatie, het op elkaar afstemmen van de premieheffings svstematiek IZA en -AWBZ)is voorgesteld een aantal van de_ huidige beoalinqen uit artikel 10 van de IZA-regeling te schrappen, overigens me de bedoeling om deze tegelijkertijd op te nemen in het Reglement Ziektekostenvoorziening. Het voorliggende voorstel behelst derhalve geen inhoudelijke wijziging. 2

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1992 | | pagina 46