pelijke Regelingen. Tevens geldt de gebiedsindeling van de WGR. De Wet Gemeenschappelijke Regelingen biedt keuze uit 3 samenwerkingsmodellen: a. Openbaar Lichaam: In onze regio het streekgewest Westelijk Noord- Brabant b. Gemeenschappelijk orgaan: De gemeenten treffen samen een gemeenschappelijke regeling, met een enkelvoudig beperkt omschreven doelstelling, waarin noch sprake is van een geleed bestuur, noch van een rechtspersoonlijkheid. c. Centrumgemeente: In een gemeenschappelijke regeling wordt bepaald dat een bepaalde gemeente bevoegdheden uitoefent van de overige gemeenten. Het model c (de centrumgemeente-constructie), is volgens de stuurgroep, in relatie tot betrokkenheid van gemeenten omdat deze hun bevoegdheden overdragen aan een bepaalde gemeente, een niet reële mogelijkheid. In beide andere modellen kan de betrokkenheid van gemeenten en de relatie met de instellingen (afstemming vraag-aanbodzijde) beter worden geregeld mits bij model a wordt ingestemd met de vorming van een commissie ex.artikel 25 WGR. De stuurgroep gaat ervan uit dat het samenwerkingsverband, dat het plan vaststelt, ook de subsidiebeschikkingen afgeeft. De individuele gemeenten zullen dan niet langer en subsidierelatie met de instellingen hebben. De stuurgroep stelt voor het "model streekgewest" te kiezen onder de nadrukkelijke voorwaarden van vorming van een commissie ex. artikel 25 WGR. Het model streekgewest garandeert de betrokkenheid van gemeenten. Planning, toetsing en subsidiëring kunnen in één hand blijven. In de regeling voor het streekgewest in onze regio zijn een aantal taakvelden genoemd. Het taakveld volwasseneneducatie dient daaraan te worden toegevoegd. Op deze wijze kunnen diverse beleidsterreinen op regionaal niveau integraal worden afgewogen. Juist op grond van zijn coördinerende rol kan het streekgewest zorg dragen voor het in samenhang opstellen van gerichte plannen voor het doelgroepenbeleid en de uitvoering van educatieve activiteiten. De nadelen dat de vergaderfrequentie en de samenstelling van het algemeen bestuur van het streekgewest niet aansluiten bij de planningstaken van dit werkveld, zijn door het instellen van een bestuurscommissie ex. artikel 25 van de WGR naar onze mening te ondervangen. Immers aan deze commissie van portefeuillehouders "volwasseneneducatie" worden de meeste bevoegdheden overgedragen Deze commissie zal een belangrijk deel-van de planvoorbereiding, planvaststelling en - uitvoering voor haar rekening nemen. Instemmen met deze opzet betekent eveneens dat de gemeenten hun rijksbijdrage t J

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1992 | | pagina 134