Taken Op grond van de Wet Persoonsregistraties zullen de gemeenten regels moeten stellen ter waarborging van de persoonlijke levessfeer van de in de gemeentelijke registraties te boek staande personen. Het betreft hier niet alleen geautomatiseerde registraties, maar ook handmatig bijgehouden registraties voorzover deze systematisch toegankelijk zijn, zoals kaartenbakken en sommige dossiers. Per registratie zal daartoe een reglement moeten worden opgesteld, waarin een aantal genoemde onderwerpen zal moeten zijn geregeld. In de reglementen moet o.a. worden opgenomen: het doel van de registratie; welke persoonsgegevens van welke categoriën personen zijn opgenomen; aan wie persoonsgegevens uit de registratie worden verstrekt, welke verbanden er bestaan tussen deze registratie en enige andere registratie; het beheer van de registratie. Deze reglementsplicht zal niet gelden voor de meeste intern-administratieve registraties, zoals boekhoudingen en personeels- en salarisadministratie. Voor dit soort registraties wordt bij algemene maatregel van bestuur nadere omschreven eisen gesteld Het is wenselijk al deze reglementen te overkoepelen door een gemeentelijke privacy-verordening, de zgn. moederverordening. De voorliggende concept-verordening is geënt op voornoemde wet. Zij kan beschouwd worden als een raamverordening waarin het toezicht op de uitvoering ervan en het vaststellen van gedragcodes aan u worden toegekend Ook worden de rechten van de burger op het terrein van inzage, correctie en verstrekking van gegevens uitvoerig geregeld, terwijl het beheer is opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders Tot het aan het college opgedragen beheer behoort het nader vaststellen van reglementen voor alle daarvoor in aanmerking komende persoonsregistraties, het beveiligen, samenvoegen en koppelen van bestanden alsmede het inrichten en bijhouden van een openbaar register. De verordening regelt de bescherming van zowel de geautomatiseerde als de niet-geautomatiseerde gegevensverzamelingen die binnen onze administratieve organisatie aanwezig zijn. Nadat de verordening door u is vastgesteld zullen door het college diverse reglementen per afdeling dienen te worden voorbereid en vastgesteld. Wij stellen u derhalve voor de "Privacy-verordening gemeente Nieuw-Vossemeer" vast te stellen overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp Nieuw-Vossemeer, 22 januari 1991 Burgemeester en wethouders van Nieuw-Vossemeer, de secretaris, de burgemeester, P.P. Moors. E.A. LuKk&sscn.

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1991 | | pagina 8