Taken
Op grond van de Wet Persoonsregistraties zullen de gemeenten regels
moeten stellen ter waarborging van de persoonlijke levessfeer van
de in de gemeentelijke registraties te boek staande personen.
Het betreft hier niet alleen geautomatiseerde registraties, maar ook
handmatig bijgehouden registraties voorzover deze systematisch
toegankelijk zijn, zoals kaartenbakken en sommige dossiers. Per
registratie zal daartoe een reglement moeten worden opgesteld, waarin
een aantal genoemde onderwerpen zal moeten zijn geregeld.
In de reglementen moet o.a. worden opgenomen:
het doel van de registratie;
welke persoonsgegevens van welke categoriën personen zijn
opgenomen;
aan wie persoonsgegevens uit de registratie worden verstrekt,
welke verbanden er bestaan tussen deze registratie en enige
andere registratie;
het beheer van de registratie.
Deze reglementsplicht zal niet gelden voor de meeste
intern-administratieve registraties, zoals boekhoudingen en
personeels- en salarisadministratie. Voor dit soort registraties
wordt bij algemene maatregel van bestuur nadere omschreven eisen
gesteld
Het is wenselijk al deze reglementen te overkoepelen door een
gemeentelijke privacy-verordening, de zgn. moederverordening. De
voorliggende concept-verordening is geënt op voornoemde wet. Zij
kan beschouwd worden als een raamverordening waarin het toezicht op
de uitvoering ervan en het vaststellen van gedragcodes aan u worden
toegekend
Ook worden de rechten van de burger op het terrein van inzage,
correctie en verstrekking van gegevens uitvoerig geregeld, terwijl
het beheer is opgedragen aan het college van burgemeester en
wethouders
Tot het aan het college opgedragen beheer behoort het nader
vaststellen van reglementen voor alle daarvoor in aanmerking komende
persoonsregistraties, het beveiligen, samenvoegen en koppelen van
bestanden alsmede het inrichten en bijhouden van een openbaar
register.
De verordening regelt de bescherming van zowel de geautomatiseerde
als de niet-geautomatiseerde gegevensverzamelingen die binnen onze
administratieve organisatie aanwezig zijn. Nadat de verordening door
u is vastgesteld zullen door het college diverse reglementen per
afdeling dienen te worden voorbereid en vastgesteld.
Wij stellen u derhalve voor de "Privacy-verordening gemeente
Nieuw-Vossemeer" vast te stellen overeenkomstig het bijgevoegde
ontwerp
Nieuw-Vossemeer, 22 januari 1991
Burgemeester en wethouders van Nieuw-Vossemeer,
de secretaris, de burgemeester,
P.P. Moors. E.A. LuKk&sscn.