onvoldoends afgestemd op uitwisseling van gegevens; - het voorkomen van "dubbels", hieronder is te verstaan het bege leiden van de lokale technische ambtenaar door de konsulent maar ook het niet optimaal op elkaar afgestemd zijn van de admini stratieve en de uitvoerende, technische sektor; - onvoldoende bewaking van de uitvoering van het kontrakt - de afstemming van milieubeleid tussen gemeenten onderling kan beter; - versnippering; uitvoering van deels routinematp-ge milieutaken in eigen beheer door kleinere gemeenten brengt enerzijds kwali teitsverlies met zich mee en vergt relatief veel kapaciteit. De vraag dringt zich nu op of de gesignaleerde knelpunten onmiddellijk vertaald moeten worden in een opslag op de V.R.O.M.- normen en dus moeten leiden tot hogere personele uitgaven. Niet uit het oog moet worden verloren dat steeds wordt uitgegaan van een centrale inzet van de extra kapaciteit. Dus ook die kapaciteit welke niet via de bijdrage wordt terugontvangen. Het komt ons voor dat eerst gestreefd moet worden naar efficiency-verbetering binnen de huidige kontraktregeling. Het rapport (deel I) biedt daar naar onze mening voldoende aanknopingspunten voor. Dat het hoogste rendement verkregen wordt via centrale inzet van kapaciteit kan worden onderschreven. Echter er wordt dan enkel gelet op het produkt en de kosten daarvan. Om zo adekwaat mogelijk in te kunnen spelen of te reageren op zaken welke zich in een gemeente op milieugebied voordoen is evenwel steeds een bepaalde basisvoorziening in iedere gemeente vereist. Dok voor andere milieutaken dan die waarvan in dit kader sprake is dient immers kapaciteit aanwezig te zijn. Samengevat is de keuze nu tussen: - geen aanvraag indienen en doorgaan in de wetenschap dat beslist niet voldoende wordt gedaan; zorg en aandacht voor het milieu worden dan vanuit een puur financiële benadering afgewogen; overigens wordt dan wel de rijksbijdrage gemist; - wel een aanvraag indienen met de hiervoor aangegeven financi le gevolgen maar met de optie uit te gaan van de kale V.R.O.M.- normen verhoogd met een opslag van 20%. Kiezen voor het tweede legt het accent bij de zorg en aandacht voor het mi lieu. Ondanks de extra financi le last menen wij u thans reeds .e moeten adviseren tot het indienen van de aanvraag om een bijdrage zoals die in ontwerp in het agendadossier ter inzage ligt, dus inklusief 20% opslag 8. Konklusie voor onze gemeente. Als u het onder punt geformeerde uitgangspunt mede onderschrijft, kan dat voor onze gemeente, uitgaande van de door het Bureau Berenschot aangeleverde gegevens, het volgende betekenen:

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1990 | | pagina 35