onvoldoends afgestemd op uitwisseling van gegevens;
- het voorkomen van "dubbels", hieronder is te verstaan het bege
leiden van de lokale technische ambtenaar door de konsulent maar
ook het niet optimaal op elkaar afgestemd zijn van de admini
stratieve en de uitvoerende, technische sektor;
- onvoldoende bewaking van de uitvoering van het kontrakt
- de afstemming van milieubeleid tussen gemeenten onderling kan
beter;
- versnippering; uitvoering van deels routinematp-ge milieutaken in
eigen beheer door kleinere gemeenten brengt enerzijds kwali
teitsverlies met zich mee en vergt relatief veel kapaciteit.
De vraag dringt zich nu op of de gesignaleerde knelpunten
onmiddellijk vertaald moeten worden in een opslag op de V.R.O.M.-
normen en dus moeten leiden tot hogere personele uitgaven. Niet
uit het oog moet worden verloren dat steeds wordt uitgegaan van een
centrale inzet van de extra kapaciteit. Dus ook die kapaciteit
welke niet via de bijdrage wordt terugontvangen. Het komt ons voor
dat eerst gestreefd moet worden naar efficiency-verbetering binnen
de huidige kontraktregeling. Het rapport (deel I) biedt daar naar
onze mening voldoende aanknopingspunten voor.
Dat het hoogste rendement verkregen wordt via centrale inzet van
kapaciteit kan worden onderschreven. Echter er wordt dan enkel
gelet op het produkt en de kosten daarvan. Om zo adekwaat mogelijk
in te kunnen spelen of te reageren op zaken welke zich in een
gemeente op milieugebied voordoen is evenwel steeds een bepaalde
basisvoorziening in iedere gemeente vereist. Dok voor andere
milieutaken dan die waarvan in dit kader sprake is dient immers
kapaciteit aanwezig te zijn.
Samengevat is de keuze nu tussen:
- geen aanvraag indienen en doorgaan in de wetenschap dat beslist
niet voldoende wordt gedaan; zorg en aandacht voor het milieu
worden dan vanuit een puur financiële benadering afgewogen;
overigens wordt dan wel de rijksbijdrage gemist;
- wel een aanvraag indienen met de hiervoor aangegeven financi le
gevolgen maar met de optie uit te gaan van de kale V.R.O.M.-
normen verhoogd met een opslag van 20%.
Kiezen voor het tweede legt het accent bij de zorg en aandacht voor
het mi lieu.
Ondanks de extra financi le last menen wij u thans reeds .e moeten
adviseren tot het indienen van de aanvraag om een bijdrage zoals
die in ontwerp in het agendadossier ter inzage ligt, dus inklusief
20% opslag
8. Konklusie voor onze gemeente.
Als u het onder punt geformeerde uitgangspunt mede onderschrijft,
kan dat voor onze gemeente, uitgaande van de door het Bureau
Berenschot aangeleverde gegevens, het volgende betekenen: