manieren worden uitgebouwd. Alsnog wil hij wethouder Rommèrs vragen met de raad te overleggen en dit waar te maken door het voorstel aan te houden en dit op een zinnig, wijze ter discussie te stellen. Hij hoopt dat iedereen zijn gedachten hierover nog eens laat gaan en te besluiten tot aankoop van een nuttig werktuig. Wethouder Rommers antwoordt hierop dat men 1jaar bezig geweest is een ander voertuig aan te schaffen en dit in 1987 opgeschort is om de financiën weer gezond te maken. Met dank heeft hij de opmerking van de heer Dekkers aan vaard om richting traktor te kijken en tekent hierbij aan dat hij zijn informatie moet krijgen van verkopers en ande ren. Hij vond het verstandig om ook eerst met de mensen te praten die er mee moeten werken. Ten eerste werd gesteld dat.met een traktor hetzelfde moet gebeuren als met een vrachtwagen zoals: sneeuwschuiven, zoutstrooien, vervoer in de gemeente, opladen van vrachten ed. De voorlader kwam op de proppen naar aanleiding van het sneeuwschuiven. Deze werd geadviseerd zodat er geen extra hefinrichting aangeschaft hoefde te worden voor de sneeuw schuiver. Mocht er een voorlader komen dan kon men beter laden met een soort riek, wat stuitte op problemen. Laden en aanpikken waren ook de nadelen van een traktor. Niet ideaal waren het zoutstrooien en eventueel een kraantje op de wagen te plaatsen. Toch durft hij te beweren geen tegen stander van een traktor te zijn en ook hij vindt dat er bespaard moet worden waar het kan. Hierna wordt gekeken richting vrachtwagen of die niet klei ner kan en goedkoper. Zelfs is men naar Amsterdam gegaan om te gaan kijken. Uiteindelijk is gekozen voor een Daf FA 1100 met een kraan. Beiden kleiner van- capaciteit. Een sneeuwschuif huren is een zeer dure liefhebberij. Deze kost overdag per uur 71,excl. 20% omzetbelasting, daarnaast komt een vaste vergoeding voor het seizoen van 1.120,of hij rijdt of niet. De' sneeuwschuif beschik- baar houden ligt tussen de 50,en 82,per uur. Schoonmaken per keer 32,Daarnaast komen toeslagen zoals feestdagen e.d. en betaald men 258,85. Gekeken naar een periode dat men de sneeuwschuif 111 uur in een bepaald jaar nodig heeft gehad is dit zeer duur. Hij reageert ook op de opmerking dat men zeer zeker niet ge probeerd heeft een negatief beeld te scheppen van een trak tor. Hierna zijn diverse gemeenten gebeld en overal kwam hetzelfde beeld: zonder'vrachtwagen met kraan is er in de gemeente niet te werken. Vandaar dat het hem zeer frappeer de dat de heer van Geel met informatie uit Willemstad kwam die afweek van datgene dat het college te horen had gekre gen. In Willemstad reserveert men nu namelijk al gelden voor de tijd dat de huidige (leeftijd 1 jaar) vrachtwagen versleten is. Nadere informatie heeft uitgewezen dat de raadsleden geen objectieve informatie hebben verkregen en dat men zich beter had kunnen wenden tot het hoofd gemeente werken. De aanschaf van een traktor bij de huidige prijzen met de nodige attributen komt neer op een bedrag van 104.000, en daarnaast nog de aanschaf van een pick-up busje van 30.000,Deze uitgaaf komt neer op een gelijk bedrag voor de aanschaf van. een vrachtwagen. Hier komen wel de verzekeringen en belastingen bij, maar bij een traktor is - 9 -

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1988 | | pagina 8