manieren worden uitgebouwd. Alsnog wil hij wethouder
Rommèrs vragen met de raad te overleggen en dit waar te
maken door het voorstel aan te houden en dit op een zinnig,
wijze ter discussie te stellen. Hij hoopt dat iedereen
zijn gedachten hierover nog eens laat gaan en te besluiten
tot aankoop van een nuttig werktuig.
Wethouder Rommers antwoordt hierop dat men 1jaar
bezig geweest is een ander voertuig aan te schaffen en dit
in 1987 opgeschort is om de financiën weer gezond te maken.
Met dank heeft hij de opmerking van de heer Dekkers aan
vaard om richting traktor te kijken en tekent hierbij aan
dat hij zijn informatie moet krijgen van verkopers en ande
ren. Hij vond het verstandig om ook eerst met de mensen te
praten die er mee moeten werken.
Ten eerste werd gesteld dat.met een traktor hetzelfde moet
gebeuren als met een vrachtwagen zoals: sneeuwschuiven,
zoutstrooien, vervoer in de gemeente, opladen van vrachten
ed.
De voorlader kwam op de proppen naar aanleiding van het
sneeuwschuiven. Deze werd geadviseerd zodat er geen extra
hefinrichting aangeschaft hoefde te worden voor de sneeuw
schuiver. Mocht er een voorlader komen dan kon men beter
laden met een soort riek, wat stuitte op problemen. Laden
en aanpikken waren ook de nadelen van een traktor. Niet
ideaal waren het zoutstrooien en eventueel een kraantje op
de wagen te plaatsen. Toch durft hij te beweren geen tegen
stander van een traktor te zijn en ook hij vindt dat er
bespaard moet worden waar het kan.
Hierna wordt gekeken richting vrachtwagen of die niet klei
ner kan en goedkoper. Zelfs is men naar Amsterdam gegaan om
te gaan kijken. Uiteindelijk is gekozen voor een Daf FA
1100 met een kraan. Beiden kleiner van- capaciteit.
Een sneeuwschuif huren is een zeer dure liefhebberij. Deze
kost overdag per uur 71,excl. 20% omzetbelasting,
daarnaast komt een vaste vergoeding voor het seizoen van
1.120,of hij rijdt of niet. De' sneeuwschuif beschik-
baar houden ligt tussen de 50,en 82,per uur.
Schoonmaken per keer 32,Daarnaast komen toeslagen
zoals feestdagen e.d. en betaald men 258,85. Gekeken
naar een periode dat men de sneeuwschuif 111 uur in een
bepaald jaar nodig heeft gehad is dit zeer duur.
Hij reageert ook op de opmerking dat men zeer zeker niet ge
probeerd heeft een negatief beeld te scheppen van een trak
tor. Hierna zijn diverse gemeenten gebeld en overal kwam
hetzelfde beeld: zonder'vrachtwagen met kraan is er in de
gemeente niet te werken. Vandaar dat het hem zeer frappeer
de dat de heer van Geel met informatie uit Willemstad kwam
die afweek van datgene dat het college te horen had gekre
gen. In Willemstad reserveert men nu namelijk al gelden
voor de tijd dat de huidige (leeftijd 1 jaar) vrachtwagen
versleten is. Nadere informatie heeft uitgewezen dat de
raadsleden geen objectieve informatie hebben verkregen en
dat men zich beter had kunnen wenden tot het hoofd gemeente
werken.
De aanschaf van een traktor bij de huidige prijzen met de
nodige attributen komt neer op een bedrag van 104.000,
en daarnaast nog de aanschaf van een pick-up busje van
30.000,Deze uitgaaf komt neer op een gelijk bedrag
voor de aanschaf van. een vrachtwagen. Hier komen wel de
verzekeringen en belastingen bij, maar bij een traktor is
- 9 -