- 9 -
10. Voorstel tot het voteren van een krediet in verband met het
aantrekken van tijdelijke werkkracht (begrotingswijziging
1988 no. 5). Codenummer -2.08, bijlage 14.
De heer van Geel merkt op dat men al sinds februari
bezig is met een uitzendkracht en nu 3 maanden later pas
met een aanvraag komt. Men had eerder naar de raad moeten
komen. We lopen achter de feiten aan. Deze fout is al eer
der gemaakt. Waarom is niet eerder een voorstel aangeboden
aan de raad om dit bedrag te voteren.
De voorzitter wijst op het feit dat wanneer iemand
zich ziek meldt men hoopt dat deze zo snel mogelijk herstelt
In de vorige raadsvergadering was het ook nog te voorbarig
om hier iets over te zeggen. We weten nu pas binnen welk
tijdsbestek de ziekte zich gaat afspelen. Verder deelt hij
mede dat een uitzendkracht duurder is dan een aanstelling
op contractbasis. We moesten wel daar er apparatuur is die
door niemand bediend kan worden. Deskundigen voor een boek
houdmachine heb je niet voor het oprapen.
Wethouder Hommel merkt op dat op moment dat de uit
zendkracht binnen kwam men bezig was met een race tegen de
klok. De raad had al meerdere malen aangedrongen de begro
ting voorgelegd te krijgen op de bewuste datum. Op dat
moment is besloten een uitzendkracht aan te trekken. Dit
neemt echter niet weg dat de wil aanwezig is dat men in
het vervolg eerder de raad zal inlichten.
De heer Slokkers is verbaasd dat de gemeente voor
dit soort zaken niet verzekerd is. Hij wil graag dat dit
onderzocht wordt.
De voorzitter deelt mede dat bij een vorige ziekte
melding dit bekeken is. Het blijkt dat de premie voor deze
verzekering zeer hoog ligt. Jaren premie betalen komt duur
der uit dan in dit geval. Een ander voorbeeld, is dat de
Staat niet éên boerderij in de Flevopolder verzekerd heeft
Het is namelijk goedkoper dat .2 of 3 boerderijen afbranden
dan jaren premie te betalen. Zo is dat hier ook het geval,
Dit doorbetalen is niet onbeperkt. Het is maar voor een
jaar. Hierna moet de persoon gekeurd worden en wordt beslo
ten tot gedeeltelijke of volledige arbeidsongeschiktheid.
Wethouder Hommel deelt mede dat na één jaar ziekte
het recht onstaat op een A.A.W.-uitkering. Dit ontstaat
ook bij een werknemer in gemeente dienst.
De heer Dekkers wil graag weten wanneer iemand defini
tief afgekeurd wordt men verplicht is het tekort op de
A.A.W. 20 óf 30 jaar bij te betalen
Wethouder Hommel merkt op dat in het ambtenarenregle
ment geregeld is dat hier een termijn voor staat wanneer
die aanvulling ophoudt.
De heer Buijs wil graag weten of het ziekteverzuim
gelegen kan zijn aan de werksfeer op het gemeentehuis.
Wat hem wel verontrust is dat dit bedrag uit de saldireserv
wordt gehaald. We zijn met een inhaalmanouvre bezig om de
financiële reserve van de gemeente aan te vullen met een
jaarlijks bedrag van 30.000, Dit is tot 1992. Hierna
zijn we weer terug op ons reservebudget. Nu wordt er voor
1988 16.000,— afgehaald. Dit is structureel, dus dit mag
Maar dit baart hem wel zorgen. Tevens deelt hij mede dat
hij geïnformeerd heeft bij de comptabele van het provincie
huis. Deze heeft bevestigt dat dit mag.
De voorzitter antwoordt dat mochten we dit voorzien
hebben we de post voorzien kunnen laten vervallen. Mochten
we dan een tegenvaller hebben we helemaal op zwart zaad
zitten. Omdat dit eenmalig is keurt de provincie dit goed.
- 10