- 7 -
proefperiode van 3 jaar. Hij vindt dat er goed overwogen
moet worden welke voordelen de R.V.C. heeft voor deze ge
meente. Het invullen van lijsten en aanvragen van contin
genten wordt altijd zo breed mogelijk gedaan. Beter 1 teveel
dan 1 te weinig. Zo redeneert elke gemeente. Zodoende zijn
we altijd aan onze trekken kunnen komen met uitruilen. Hij
vindt het zeer jammer dat in de krant gepubliceerd is dat we
de sleutelpositie in handen hebben. Ten aanzien van de
wachtgeldregeling vindt ook hij het een zeer vaag voorstel.
Na opheffing kan men niet zeggen dat de 80.000,is ver
dwenen, maar naar zijn mening moeten de meerkosten van een
wachtgeldregeling wel worden meebecijferd. Die kosten mogen
niet weggecijferd worden. Het uitruilen blijft naar zijn
mening hetzelfde. Het contingent wat men overhoudt en nu
misschien naar Oost-Brabant verdwijnt zal met de R.V.C.
hier in het Streekgewest blijven. Maar ook nu houdt men als
men goed overwogen heeft geen 4 woningen over. Als men dan
toch nog over heeft kan men wel naar.de gemeenten in de om
trek gaan om een eventuele uitruil te bewerkstelligen. Het
is niet te voorspellen of dat ook werkelijk kan. Bij de
R.V.C. kan dat wel en dat is een pro. Hij verwacht dat ook
met de R.V.C. de gemeenten toch het maximale zullen aan
vragen en voorziet zo een strijd als er een tekort gegeven
wordt. Hij ziet dit niet als voordeel. De kosten zijn inder
daad niet hoog en worden uit de reserve genomen. Die reser
ves hebben de gemeenten echter wel eerst zelf opgebouwd. Als
de R.V.C. goed functioneert moeten we er zeer gelukkig mee
zijn. Het moeilijke echter in dit voorstel is dat we niet
kunnen zeggen dat de voordelen die dan vernoemd zijn aan
wezig zijn, maar ook de nadelen niet. Alleen in de richting
van het Streekgewest hebben we de moeilijkheid doen of
laten en daarin telt de precaire situatie voor wat betreft
de financiën mee. Er zijn ook andere taken in het Streek
gewest aanwezig die we niet kunnen missen als gemeente. Er
moet dus terdege afgewogen worden dat men de solidariteit
van het gewest niet kan missen. Aan de andere kant moeten
we ons ook afvragen of we bereid zijn meer taken naar het
Streekgewest te sturen met de eventueel daaraan verbonden
kosten.
Wethouder Rommers raadt dan ook iedereen aan zelf uit
dit voorstel te komen want zowel de voordelen als de na
delen kunnen niet verdedigd worden, daar momenteel veel
taken zeer goed functioneren. Het blijft gissen in de
ruimte. Hij ziet toetreding een voordeel hebben en dat is
deelname in deP.V.C., zodat we wat in de pap te brokken
hebben.
De heer van Geel merkt hierna op dat het al of niet
slagen van deze commissie afhankelijk is van de souplesse
van iedere gemeente en hoe ze zich tegenover elkaar zullen
opstellen. Als de proefperiode niet wordt aangegaan kan
men er nooit achter komen of de soepelheid van de gemeenten
jegens elkaar aanwezig is geweest en zo ja of het uitruilen
makkelijker tot stand is gekomen. Wat betreft de kosten
die zullen straks minder zijn zoals reiskosten voor de
gemeente daar de gelden dan neerkomen op het Streekgewest.
Wethouder Rommers antwoordt dat het Streekgewest geen
winstmakende zaak is en de kosten naderhand toch verhaald
worden bij de gemeenten.
De voorzitter deelt hierna mede dat overgegaan wordt
tot stemming welke door de heer Buijs is aangevraagd, maar
geeft eerst het woord nog aan wethouder Hommel.
Wethouder Hommel zegt met veel enthousiasme de proef-
- 8 -