De heer Slokkers vindt de uitleg van wethouder Hommel zeer duidelijk, maar hij wil ook graag de visie van de voorzitter horen. De voorzitter is van mening dat er in het verleden geen moeilijkheden geweest zijn en wijst erop dat met Rucphen en ook met Willemstad uitgeruild is in het verleden en dit zeer goed gelukt is zonder de R.V.C.. De heer Slokkers blijft er toch bij dat het een vaag gelanceerd voorstel is en is er ook niet van overtuigd dat veranderingen verbeteringen betekenen. Wethouder Hommel wijst erop dat de gemeenten bij de huidige wijze van uitruilen afhankelijk zijn van de behoef te of het aanbod van andere gemeenten. Wanneer men de uit- geruilde premies het volgende jaar terugkrijgt, kan het zijn dat men er teveel heeft. De heer Dekkers vraagt wanneer bijvoorbeeld in het plan Boerengors een straat aangelegd wordt men dan het contingent kan opschuiven naar volgend jaar, zodat men dan het dubbele aantal premies beschikbaar heeft. Dit is ook de vraag van de heer Buijs of met zekerheid opgeschoven kan worden naar volgend jaar en of dan het dubbel aantal woningen ontvangen wordt. Wethouder Hommel legt het verschil tussen de R.V.C. en het momenteel uitruilen uit. Bij het uitruilen moet af gewacht worden welke gemeente het aantal kan gebruiken of andersom en met de R.V.C. is het geval, wordt er een jaar niet gebouwd dan gaat de portefeuille terug naar de R.V.C. en wordt er het volgend jaar dubbel gebouwd. Hij wijst er ook op dat de proefperiode van 3 jaar daarom ook zo belang rijk is, dan kun je nagaan en een beleid ontwikkelen waarin je die gevallen kunt bespreken. De voordelen hiervan staan in het voorstel. In de hele provincie is in het Volkshuis vestingsbeleid de R.V.C. aanwezig behalve in West-Brabant nog niet.Hij pleit steeds meer voor want voor de kosten hoeven we het niet te laten. Na de proefpreiode van 3 jaar wordt er opnieuw bekeken of de R.V.C. voldoet aan de ver wachtingen en of het een verbetering is voordat de R.V.C. aanwezig was. Nu moet eerst een besluit genomen worden over de proefperiode van 3 jaar. De heer de Koning vraagt wat er gebeurd met het wacht geld als een deel van de gemeenten er mee stopt en de com missie toch voortgezet wordt. Moet dat wachtgeld dan per gemeente betaald worden? Wethouder Hommel antwoordt dat duidelijk in het voor stel staat dat na opzegging de kosten exclusief wachtgeld bedragen. De regeling vhn het Streekgewest zoals in zijn besluitvorming gaat uit van unaniem voor en tegen. Hij wijst erop dat de voor- of nadelen tijdens de proefperiode moeten blijken. De heer Buijs meldt dat uit telefonische informatie met Breda blijkt dat het daar mislukt is na 3 jaar. Hij vraagt hierna stemming over dit agendapunt. Wethouder Hommel deelt mede dat bij andere gemeenten dit wel goed verloopt. Hij vind dat men er zelf achter moet komen of er echte voordelen inzitten, de kosten zijn uit eindelijk zeer miniem. Wethouder Rommers vindt het een moeilijk voorstel, dit blijkt ook uit het verleden dat er in het Dagelijks Bestuur van het Streekgewest niet tot overeenstemming gekomen kon worden. De meningen waren toen zeer verdeeld en het Streek gewest trok het voorstel in. Maar nu wil men het op aandringen van diverse personen en gemeenten toch proberen voor een

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1987 | | pagina 85