- 5 -
10Voorstel met betrekking tot de instelling van een Regionale
Volkshuisvesting commissie. Codenummer ~i778.5bijlage 23.
De heer Buijs somt een aantal vragen op die hij mede
namens de andere raadsleden stelt:
a. Wat zijn de voordelen van de R.V.C.?
b. Wat zijn de nadelen wanneer niet wordt toegetreden?
c. Hoe wordt in de R.V.C. de woningruil geregeld?
d. Is het mogelijk bij niet toereikende bouwcapaciteit
woningen in een ander jaar vast te zetten?
e. Wat zijn de problemen bij de huidige samenwerking en het
uitruilen van woningen?
f. Kan deze samenwerking bij de R.V.C. doorgang vinden?
g. Wat zijn voor de gemeente de kosten na uittreding?
De voorzitter geeft naar aanleiding van deze vragen
antwoordt op vraag g. met de mededeling dat momenteel door
alle gemeenten 130.608,moet worden opgebracht en daar
komt nu 30.000,bij: wat voor Nieuw-Vossemeer neerkomt
op 1.310,80 in het le jaar, 2e jaar 1.401,20 en 3e jaar
1.491,60. De voordelen hiervan zijn dat nu makkelijker
met andere gemeenten uitgeruild kan worden. Wanneer men
niet tot uitruil van premies komt gaan ze verloren en gaan
de premies terug naar Den Bosch.
De heer Buijs wijst hierna op het feit dat de ambte
naar 80.000,zal gaan kosten. Mocht dit plan mislukken,
wat zijn dan de kosten voor Nieuw-Vossemeer m.b.t. de wacht
geldregeling?
Wethouder Hommel legt uit dat de gemeenten na de proef
periode van 3 jaar weer benaderd worden door het Streekge-
west met de vraag of de R.V.C. beantwoord heeft aan de doel
stelling. Na de proefperiode van 3 jaar komt er pas een
plaatje voor de langere termijn op tafel en pas dan worden
de gemeenten geconfronteerd met eventuele wachtgeldverplich
tingen. Hij gaat er vanuit dat door uitbreiding van de werk
zaamheden nu, de betrokken ambtenaar meer arbeid moet ver
richten, en daarvoor die 30.000,beschikbaar moeten
zijn. Mocht nu over 3 jaar de R.V.C. opgeheven worden dan
neemt volgens hem de ambtenaar zijn huidige taken weer op.
Na de proefperiode van 3 jaar wordt pas definitief een be
sluit genomen. Na deze periode zal pas duidelijkheid ont
staan over de wachtgeldregelingskosten
Wethouder Rommers deelt mede dat er een foutje geslopen
is in de uitleg. Momenteel betaalt de gemeente al 1.310,80.
In het 2e jaar komt er 90,en in het 3e jaar 180,
bij. Mocht het definitief doorgaan dan 300,Hij
vindt zelf ook dat de wachtgeldverplichting heel vaag in
het voorstel staat beschreven. Men is van plan een zeer des
kundig persoon hiervoor aan te stellen maar zondermeer kan
niemand zo op straat gezet worden zonder dat men met de
wachtgeldregeling te maken krijgt.
De heer Dekkers vraagt wat nu precies de moeilijkheden
in Nieuw-Vossemeer zijn waardoor men besluit achter dit
voorstel te staan (vraag e.).
Wethouder Hommel antwoordt hierop dat in de afgelopen
jaren premie-toezeggingen zijn gedaan die niet realiseer
baar zijn geweest daar hier geen gegadigden voor waren en
deze toezeggingen zijn teruggenomen door Volkshuisvesting
Den Bosch met de onzekerheid, of ze in West-Brabant herver
deeld werden. Bij de instelling van een R.V.C. gaan de
contingenten die we niet kunnen bouwen terug naar de R.V.C.
en deze kunnen dan in West-Brabant blijven. Wij gaan dan
werken met een reserve plan in een andere gemeente. Het
tegenovergestelde kan ook gebeuren als wij te weinig premies
hebben.
- 6 -