- 5 - 10Voorstel met betrekking tot de instelling van een Regionale Volkshuisvesting commissie. Codenummer ~i778.5bijlage 23. De heer Buijs somt een aantal vragen op die hij mede namens de andere raadsleden stelt: a. Wat zijn de voordelen van de R.V.C.? b. Wat zijn de nadelen wanneer niet wordt toegetreden? c. Hoe wordt in de R.V.C. de woningruil geregeld? d. Is het mogelijk bij niet toereikende bouwcapaciteit woningen in een ander jaar vast te zetten? e. Wat zijn de problemen bij de huidige samenwerking en het uitruilen van woningen? f. Kan deze samenwerking bij de R.V.C. doorgang vinden? g. Wat zijn voor de gemeente de kosten na uittreding? De voorzitter geeft naar aanleiding van deze vragen antwoordt op vraag g. met de mededeling dat momenteel door alle gemeenten 130.608,moet worden opgebracht en daar komt nu 30.000,bij: wat voor Nieuw-Vossemeer neerkomt op 1.310,80 in het le jaar, 2e jaar 1.401,20 en 3e jaar 1.491,60. De voordelen hiervan zijn dat nu makkelijker met andere gemeenten uitgeruild kan worden. Wanneer men niet tot uitruil van premies komt gaan ze verloren en gaan de premies terug naar Den Bosch. De heer Buijs wijst hierna op het feit dat de ambte naar 80.000,zal gaan kosten. Mocht dit plan mislukken, wat zijn dan de kosten voor Nieuw-Vossemeer m.b.t. de wacht geldregeling? Wethouder Hommel legt uit dat de gemeenten na de proef periode van 3 jaar weer benaderd worden door het Streekge- west met de vraag of de R.V.C. beantwoord heeft aan de doel stelling. Na de proefperiode van 3 jaar komt er pas een plaatje voor de langere termijn op tafel en pas dan worden de gemeenten geconfronteerd met eventuele wachtgeldverplich tingen. Hij gaat er vanuit dat door uitbreiding van de werk zaamheden nu, de betrokken ambtenaar meer arbeid moet ver richten, en daarvoor die 30.000,beschikbaar moeten zijn. Mocht nu over 3 jaar de R.V.C. opgeheven worden dan neemt volgens hem de ambtenaar zijn huidige taken weer op. Na de proefperiode van 3 jaar wordt pas definitief een be sluit genomen. Na deze periode zal pas duidelijkheid ont staan over de wachtgeldregelingskosten Wethouder Rommers deelt mede dat er een foutje geslopen is in de uitleg. Momenteel betaalt de gemeente al 1.310,80. In het 2e jaar komt er 90,en in het 3e jaar 180, bij. Mocht het definitief doorgaan dan 300,Hij vindt zelf ook dat de wachtgeldverplichting heel vaag in het voorstel staat beschreven. Men is van plan een zeer des kundig persoon hiervoor aan te stellen maar zondermeer kan niemand zo op straat gezet worden zonder dat men met de wachtgeldregeling te maken krijgt. De heer Dekkers vraagt wat nu precies de moeilijkheden in Nieuw-Vossemeer zijn waardoor men besluit achter dit voorstel te staan (vraag e.). Wethouder Hommel antwoordt hierop dat in de afgelopen jaren premie-toezeggingen zijn gedaan die niet realiseer baar zijn geweest daar hier geen gegadigden voor waren en deze toezeggingen zijn teruggenomen door Volkshuisvesting Den Bosch met de onzekerheid, of ze in West-Brabant herver deeld werden. Bij de instelling van een R.V.C. gaan de contingenten die we niet kunnen bouwen terug naar de R.V.C. en deze kunnen dan in West-Brabant blijven. Wij gaan dan werken met een reserve plan in een andere gemeente. Het tegenovergestelde kan ook gebeuren als wij te weinig premies hebben. - 6 -

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1987 | | pagina 84