-- 6 -
Omschrijving maatregel:
1987
1988
1989
1990
profij theffing
-
5.000,—
5.000,—
5.000,—
rioolretributie
-
69.600,—
84.100,—
91 .600,"
resultaat
37.970,—
66.000,—
81 .000,—
88.500,"
geraamd tekort
- 44.726,—
-
66.000,—
- 81 .000,—
-
88500
saldo
- 6.756,—
-
-
-
t.l.v. onvoorzien
6.756,—
-
-
-
eindsaldo
TOELICHTING bij het dekkingsplan.
ad. 1. Bij een onderzoek naar de begroting van de Stichting Recreatie voor 1987
is gebleken dat in eerste instantie hierop een bezuiniging van 12.000,'
kan worden gerealiseerd door het wegvallen van de exploitatie van het
zwembad. Op initiatief van de werkgroep is gesteld dat hierop een verdet®
daling van het exploitatietekort kan worden bereikt van 4.000,Wij
kunnen deze maatregel onderschrijven. Het subsidie voor 1987 kan hierdoof
worden vastgesteld op 6.820,-—.
ad. 2. Het college stelt voor enige bezuiniging aan te brengen in de omvang van
de door ons college gemaakte dienstreizen. Beaamd wordt dat deze bezui
niging in redelijkheid geëffectueerd moet kunnen worden. Het betreft
hier een bedrag van 1.000,
ad. 3. Het college stelt voor een daling van 1.000,--- door te voeren in de
representatiekosten van de gemeente. Ook deze bezuiniging acht ons colle
een vorm van taakstellend beleid,
ad. 4. Gelet op de toenemende vraag naar subsidie t.b.v. het particulier muziek
onderwijs en de beperkte omvang van de betreffende begrotingspost, dienc
een keuze te worden gemaakt in of verhoging van de begrotingspost of ge"
hele stopzetting van een dergelijke subsidiëring. Het college opteert
voor laatstgenoemde oplossing hetgeen dient te resulteren in intrekking
van de betreffende subsidieverordening door 'de Raad.
ad. 5. Het college is van mening dat alle voor 1987 geplande investeringen diel1
te worden doorgeschoven naar 1988. De bij le en 2e wijziging gecreëerde
dekkingsmiddelen zijn van zodanig structurele aard, dat doorschuiving
deze investering naar 1988 zonder financiële lasten gepaard gaat in 19^
Hierdoor wordt bereikt dat voor 1987 een besparing van 35.258,wor^
bereikt. Voorlopig wordt echter ook uitgegaan van het feit, dat de op
moment verkregen dislokatievergoeding t.b.v, de voormalige kleutersch°°^
per 1 augustus zal vervallen. Hierdoor ontstaat per saldo een voordelig
effect voor 1987 van 31.070,--.
ad. 6. Herberekening van de geplande vervangingsinvestering van de vrachtwageI1
t.b.v. gemeentewerken geeft aan, dat een hogere investering nodig zal
- 7 -
dan geraamd. Dit geeft een verhoging van kapitaallasten van 5.000,
voor 1988. Het wegvallen van de onder 5 genoemde dislokatievergoeding
ad 10.000, geeft per saldo een nadelig effect van ongeveer 15.000,
vanaf 1988.
ad. 7. Zoals hierboven reeds omschreven, dient nadere studie te worden verricht
naar de invoering van het profijtbeginsel. Het college stelt voor in deze
ook een taakstellend beleid te voeren. Hierbij denken wij aan de stelling
dat t.b.v. de begroting 1988 de invoering van het profijtbeginsel van zo
danige omvang dient te zijn, dat hierdoor een verdere autonome stijging
van de gemeentelijke belastingen achterwege kan blijven. Voor 1988 gaat
het hierbij om een bedrag van minstens 5.000, Wij zullen u hierover
nadere voorstellen voorleggen.
ad. 8. Het college stelt uw raad uitdrukkelijk voor om met ingang van 1 januari
1988 een rioolretributie in te voeren. Argument hiervoor is dat verwacht
mag worden, dat in de nabije toekomst de onderhouds- c.q. vervangingswerk~
zaamheden van zodanig aard zullen zijn, dat deze een te zwaar beslag op
de gewone middelen van de gemeente zullen leggen. Hierdoor achten wij het
noodzakelijk, dat de directe gebruiker van het gemeentelijk riool een
bijdrage levert in de kosten van instandhouding van dit riool.
Uitgaande van ongeveer 694 rioolaansluitingen kan de gemiddelde omslag
per aansluiting worden bepaald op:
1988 100,per aansluiting
1989 121,-r- per aansluiting
1990 132,—.-- per aansluiting.
Het college ziet ter uitwerking van dit voorstel een spreiding van deze retribu
tie over de daadwerkelijke rioolgebruikers naar rato van het gebruik voor het
riool. Hierbij dient derhalve onderscheid te worden gemaakt in aansluiting voor
alleenstaanden, reguliere woningen, bedrijven, winkels, scholen en verzorgings
tehuizen. Een en ander dient nader in een door uw raad vast te stellen riool-
retributieverordening te worden vastgelegd. Deze verordening zullen wij u in de
eerstvolgende vergadering voorleggen.
Ten aanzien van deze rioolretributie merken wij op dat deze retributie een be
lasting is in de zin van art. 277 van de gemeentewet. Een en ander betekent o.m.
dat het geldende vrijstellingsbeleid op deze belasting van toepassing is.
Voor wat betreft de toekomstige ontwikkeling van de rioolretributies dient te
worden gesteld dat het dekkingspercentage bij invoering van 1938 ongeveer 60%
zal bedragen. In 1990 zal dit dekkingspercentage 70 a 75% bedragen. Dit is ook
nadrukkelijk noodzakelijk t.b.v. de toekomstige onderhoudswerkzaamheden. Het ligt
ook in de rede na 1990 een verdere doorgang te maken met een toename van het
dekkingspercentage.