- 2 -
donderdag 23 april j.l.. In deze vergadering zijn tevens een aantal ambtelijke
aandachtspunten geformuleerd m.b.t. de mogelijkheden, om tot voornoemde dekking
van het tekort over te gaan.
Aan de hand van deze ambtelijke aandachtspunten is vervolgens besloten om op
maandag 27 april opnieuw deze kwestie te bespreken. In deze vergadering is be
sloten om een voorstel aan burgemeester en wethouders te formuleren.
Hierbij dient te worden opgemerkt, dat de werkgroep gepoogd heeft om zoveel
mogelijk een eensgezind voorstel aan ons college voor te leggen. De werkgroep
meent daarin te zijn geslaagd. Wel dient daarbij te worden aangetekend, dat de
in de werkgroep vertegenwoordigde fracties, gelet op het korte tijdsbestek, nog
geen uitvoeringsmaatregelen in het voorstel hebben verwerkt ten aanzien van de
uitvoering van het vraagstuk van het profijtbeginsel. Hierover zal ons college
u nog dit jaar nadere voorstellen doen.
In onze vergadering van 28 april j.l. hebben wij ons vervolgens beraden over
het werkgroepsvoorstel. Ook wij zijn unaniem tot de conclusie gekomen dat h
onderhavige werkgroepsvoorstel in ongewijzigde vorm door ons kan worden overg:
nomen en aan uw raad ter vaststelling mag worden aangeboden.
Hieronder volgt een nadere uitwerking van ons voorstel. Dit voorstel is als volg
onderverdeeld:
2. Resultaten begrotingsanalyse
3. Bijgestelde raming 1987 t/m 1990
4. Inhoud dekkingsplan 1987 t/m 1990
5. Voorstel.
2. Resultaten begrotingsanalyse
In de raadsvergadering van 16 april j.l. is vermeld, dat als gevolg van onder
meer een te verwachten daling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds
er een tekort op onze begroting zal ontstaan voor de jaren.
1987 f 40.000,—
1988 f 54.000,—
1989 f 66.000,
1990 f 72.000,
Geconstateerd is verder dat mag worden verwacht dat deze algemene uitkering ti*
1990 zeer zeker niet zal toenemen maar, als gevolg van het rijksbeleid, wellicb
alleen maar verder zal dalen. Dit betekent dat voor de periode na 1990 in iede*
geval getracht moet worden om structureel -dekkingsmiddelen te vinden voor een
bedrag van 72.000,
In eerste instantie is de gehele begroting onderzocht naar mogelijkheden om te
komen tot structurele bezuinigingsmaatregelen, zo mogelijk te starten in 1987
- 3 -
Hieronder willen wij een korte puntsgewijze opsomming geven van de hoofdpunten
die bij deze begrotingsanalyse naar voren zijn gekomen.
Omschrijving
Lasten
daling pensioenpremie
kosten dienstreizen, verpl. k.
salarisaanpassingen
kosten reg. brandweer
kosten bijz. basisonderwijs
subsidie Stichting Recreatie
kosten ABW/RWW/IOAW
kosten milieubeheer
kosten woonwagenlokatie
kosten rente Boerengors III
bijdrage woonwagenschap
baten
inkomsten leges secretarie
inkomsten rijksverg. leerl.verv
uitkering gemeentefonds
herberekening rente-omslag
diverse posten
Totaal effect
Voordelig effect Nadelig effect
18.000,—
3.000,—
12.000,—
4.000,—
1.590,-
48.474,—
87.024,---
saldo negatief effect:
8.500,-
2.100,-
21.000,-
6000-
4.500,-
23.650,-
4.000,—
6.000,—
54.000,—
2.000,—
131 .750,—
t^A^ül^zz
Geconcludeerd wordt derhalve dat de begrotingsanalyse tot gevolg heeft dat, als
gevolg van een complex aantal oorzaken, het niet mogelijk is om, als gevolg van
het doortrekken van het huidige beleid de financiële problematiek op te lossen.
Gezocht is derhalve naar een aantal beleidsmaatregelen, die moeten leiden tot
structurele dekking van de tekorten.
3. Te verwachten tekorten 1987 t/m 1990
Aan de hand van de onder 2 genoemde begrotingsanalyse ontstaan er geraamde te
korten voor de jaren 1987 tot en met 1990 van:
1987 1988 1989 1990
tekort voor: 44.726,-f 56.500,f 68.500,- f 73.500,—
Deze bedragen wijken dus iets af van de in eerste instantie genoemde bedragen.
Het college is van mening dat haar taakopdracht niet vervuld dient te zijn door
het oplossen van het tekort, wat ontstaat door deze begrotingsanalyse. Het
college is verder van mening, dat gepoogd moet worden de financiële positie