straat-Hoogte-Achterstraat en de Schoolstraat, het zou en het moest doorgaan aldus A. van Overveld; weer de 4-3 ver houding Adrie Hommel stemde met Dorpsbelang voor de reconstructie; het kostte 373.000 gulden. Jarenlang slecht onderhoud aan de molens kostte de gemeente uiteindelijk de restauratie, kosten van ruim 350.000 gulden, ten teken van het slecht gevoerde beleid. Dit slecht gevoer de beleid van onderhoud heeft nu weer zijn gevolgen, nage noeg alle gebouwen in gebruik bij de gemeente verkeren in slechte staat, een onderhoudsfonds ontbreekt, waardoor van een beleid geen sprake is. Reis- en verplaatskosten ambtenaren in dienst van onze ge meente gaat 8.500 gulden in 1987 meer kosten en gaat der halve 18.000 gulden kosten. M.d.v. dit is toch wel een absurd hoog bedrag, in geen enkele gemeente is dit van toepassing, ambtenaren krijgen de gelegenheid in stad of dorp te komen wonen, anders vervalt iedere vorm van reiskostenvergoeding, over bezuiniging ge sproken. En dat onze burgemeester 7 jaar geleden begonnen is met 79.000 gulden en thans de 100.000 gulden overschreden is; we zeggen maar zo: als het de kloek goed gaat, gaat het de kuikens ook goed. Invoering rioolretributie. Bij aankoop van bouwgrond of woning zit in het bestemmings plan aanleg riolering in de grondprijs berekend. In de onroerendgoedbelasting zit rioolbelasting. We komen nu in de 3 fase voor het betalen van de riolering. In de omschrijving van maatregelen op blz. 5 en 6 is ons de mening toegedaan dat de opbrengst rioolretributie wegvalt tegen het geraamde tekort door vermindering van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. In de analyse omschrijving missen wij reservering rioolstel sel voor de komende jaren. Op blz. 6 punt 6 blijft uw college halsstarrig op het punt vervangingsinvestering van de vrachtwagen. Er komt zelfs nog een hogere investering uit van 5000 gulden. Onze Fractie heeft in haar algemene beschouwingen hierover het nodige geschreven en blijft bij haar standpunt. Voor 1988 gaat het de gebruiker van het gemeentelijk riool 100, per aansluiting kosten, dit is ongeveer 60% van de verwachte kosten, welke de riolering in de nabije toekomst gaat kosten. Opbrengst in 1988 69.000 op basis van 60%. Kosten voor 1988 geraamd op 116.000 gulden; opbrengst 69.000,— 60% in 1989 geraamd op 129.348 gulden; opbrengst 84.100,65% in 1990 geraamd op 130.857 gulden; opbrengst 91.600,70% Geraamd in 3 jaar kosten riolering 376.205 gulden; opbrengst 245.300 gulden. Tot 1990 gaat het college voor een bedrag van 376.205 gulden uitgeven voor onderhoud en herstel c.q. vervangingswerkzaam heden aan de bestaande riolering. Wij zien deze bedragen graag terug in de begrotingen van de komende dienstjaren. Op blz. 8 onder samenvattend voorstel onder punt 5 stelt uw college: Niettemin kan niet worden ontkomen aan de noodzaak om zo snel mogelijk te zorgen voor een financieel gezonde begroting van onze gemeente. Hiertoe dient ons inziens een ieder offers te brengen. Als een ieder een offer moet brengen waarom worden er dan

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1987 | | pagina 58