- 2 - agendapunt. Bij de behandeling van het dekkingsplan is hem gebleken dat er in het verleden een aantal besluiten geno men zijn, die beter niet genomen hadden kunnen worden. Hij is echter blij dat hij zitting heeft genomen in de commissie, die dit dekkingsplan heeft voorbereid. Hij heeft daarin veel kennis over de gemeentelijke financiën kunnen vergaren. Ver volgens somt hij een aantal besluiten op, die zodanig inves teringen met zich meebrachten dat daarvan nu de financiële consequenties moeten worden gedragen. Mede daardoor is de financiële positie van de gemeente zoals deze nu is. Niette min kan hij zich volledig verenigen met het voorstel. De heer Buijs is het niet eens met het betoog van de voorzitter. Hij verklaart dat hij niet zelf de pers benaderd heeft, maar dat de pers hem benaderd heeft nadat de burge meester mededelingen had gedaan. Vervolgens spreekt de heer Buijs als volgt: "In de besloten raadsvergadering van 16 april werd de finan ciële positie van onze gemeente niet uitvoerig, zoals in dit voorstel omschreven staat aan de orde gebracht, maar werd een lijst afgeraffeld van onder meer een aanzienlijke daling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De inkom sten van het rijk zouden sterk achterblijven bij de ramingen, neergelegd in de begroting van 1987 en de meerjarenraming 1987-1990. Fractie Algemeen Belang vroeg in deze vergadering netjes om een fotocopie van het gestelde, maar dat werd ge lijk afgewezen, bleef niet anders over dan in deze informele vergadering met vlugge pennestreken, de aan elkaar geraffel de bedragen te noteren. Conform het afgeraffelde, want een raadsvoorstel is ons niet onder ogen gekomen, werd gevraagd en niet besloten, want besluiten neemt de raad in een openbare raadsvergadering, een werkgroep in te stellen van alle in de raad vertegen woordigde Fracties, aan de welzijnscommissie werd voorbij gegaan, of aan een onpartijdig bureau. In de informele vergadering werd duidelijk dat Fractie Alge meen Belang zijn bedenkingen uitsprak om in de ingestelde commissie zitting te nemen. Fractie Algemeen Belang heeft het beleid van B. en W.of wel de Algemene Werknemerspartij en Dorpsbelang in haar algemene beschouwingen telkenmale weer op het feit gewezen, dat het beleid gevoerd door deze fracties, gebaseerd was op een teruggang in het maatschappelijke en culturele leven in ons dorp; dat het een beleid was gericht op pot verteren. Dat er een beleid gevoerd werd op basis van vriendjespoli tiek, zoveel mogelijk geld uitgeven om verzekerd te zijn van voldoende stemmen om als wethouder te kunnen blijven zitten. Door Dorpsbelang, in dit geval met N.V.S., drukt er een jaarlijkse schuldenlast op de begroting van ruim 70.000 gulden per jaar. Een onontkoombare zaak, sport moet er zijn en in al zijn facettal gericht zijn op een totale uitoefening van de voet balsport, vandaar wellicht dit kampioenschap, maar het had minder gekund. De Algemene Werknemerspartij gooide met subsidiebedragen, zowel voor Werkgroep Jeugd, de Flierefluiters, bibliotheek ofwel Stichting Recreatie De Eendracht, Open bejaardenwerk en Stichting St. Jozefgaarde. Wij zijn bewust dat het merendeel onder dwang van de oud secretaris A. van Overveld is geschied maar Adrie Hommel van de Algemene Werknemerspartij voerde wel het beleid. Laten we even stilstaan bij de reconstructie van de Voor- - 3 -

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1987 | | pagina 57