- 2 -
agendapunt. Bij de behandeling van het dekkingsplan is hem
gebleken dat er in het verleden een aantal besluiten geno
men zijn, die beter niet genomen hadden kunnen worden. Hij
is echter blij dat hij zitting heeft genomen in de commissie,
die dit dekkingsplan heeft voorbereid. Hij heeft daarin veel
kennis over de gemeentelijke financiën kunnen vergaren. Ver
volgens somt hij een aantal besluiten op, die zodanig inves
teringen met zich meebrachten dat daarvan nu de financiële
consequenties moeten worden gedragen. Mede daardoor is de
financiële positie van de gemeente zoals deze nu is. Niette
min kan hij zich volledig verenigen met het voorstel.
De heer Buijs is het niet eens met het betoog van de
voorzitter. Hij verklaart dat hij niet zelf de pers benaderd
heeft, maar dat de pers hem benaderd heeft nadat de burge
meester mededelingen had gedaan.
Vervolgens spreekt de heer Buijs als volgt:
"In de besloten raadsvergadering van 16 april werd de finan
ciële positie van onze gemeente niet uitvoerig, zoals in dit
voorstel omschreven staat aan de orde gebracht, maar werd
een lijst afgeraffeld van onder meer een aanzienlijke daling
van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De inkom
sten van het rijk zouden sterk achterblijven bij de ramingen,
neergelegd in de begroting van 1987 en de meerjarenraming
1987-1990. Fractie Algemeen Belang vroeg in deze vergadering
netjes om een fotocopie van het gestelde, maar dat werd ge
lijk afgewezen, bleef niet anders over dan in deze informele
vergadering met vlugge pennestreken, de aan elkaar geraffel
de bedragen te noteren.
Conform het afgeraffelde, want een raadsvoorstel is ons niet
onder ogen gekomen, werd gevraagd en niet besloten, want
besluiten neemt de raad in een openbare raadsvergadering,
een werkgroep in te stellen van alle in de raad vertegen
woordigde Fracties, aan de welzijnscommissie werd voorbij
gegaan, of aan een onpartijdig bureau.
In de informele vergadering werd duidelijk dat Fractie Alge
meen Belang zijn bedenkingen uitsprak om in de ingestelde
commissie zitting te nemen.
Fractie Algemeen Belang heeft het beleid van B. en W.of
wel de Algemene Werknemerspartij en Dorpsbelang in haar
algemene beschouwingen telkenmale weer op het feit gewezen,
dat het beleid gevoerd door deze fracties, gebaseerd was
op een teruggang in het maatschappelijke en culturele leven
in ons dorp; dat het een beleid was gericht op pot verteren.
Dat er een beleid gevoerd werd op basis van vriendjespoli
tiek, zoveel mogelijk geld uitgeven om verzekerd te zijn
van voldoende stemmen om als wethouder te kunnen blijven
zitten.
Door Dorpsbelang, in dit geval met N.V.S., drukt er een
jaarlijkse schuldenlast op de begroting van ruim 70.000
gulden per jaar.
Een onontkoombare zaak, sport moet er zijn en in al zijn
facettal gericht zijn op een totale uitoefening van de voet
balsport, vandaar wellicht dit kampioenschap, maar het had
minder gekund.
De Algemene Werknemerspartij gooide met subsidiebedragen,
zowel voor Werkgroep Jeugd, de Flierefluiters, bibliotheek
ofwel Stichting Recreatie De Eendracht, Open bejaardenwerk
en Stichting St. Jozefgaarde.
Wij zijn bewust dat het merendeel onder dwang van de oud
secretaris A. van Overveld is geschied maar Adrie Hommel
van de Algemene Werknemerspartij voerde wel het beleid.
Laten we even stilstaan bij de reconstructie van de Voor-
- 3 -