- 2 --
belangen op volkshuisvestingsgebied bij de beoogde instanties;
desgevraagd of uit eigener beweging het dagelijks bestuur adviseren over volkshuis-
vest ings vraag stukken;
- het plegen van overleg over de realisering van de gemeentelijke woningbouwprogrammas
en de onderlinge uitruil van woningbouwcontingentèn.
Met betrekking tot de samenstelling van de commissie is het gewest van mening dat de
portefeuillehouder volkshuisvestingszaken voorzitter van de R.V.C. dient te worden en
dat de portefeuillehouders van de gemeenten lid zijn van de commissie. Het secretariaat
wordt gevoerd door het gewest en het d.b. van het gewest kan adviseurs benoemen. De
leden van de R.V.C. kunnen zich laten vergezellen door ambtelijke medewerkers.
In het eindvoorstel van het gewest wordt nog eens bevestigd dat de bouwplanning en pro
grammering uitsluitend tot de bevoegdheden van de gemeenten blijven behoren. De werk
wijze en de bevoegdheden van de R.V.C. worden als volgt gezien:
- de R.V.C. heeft een adviserende functie voor de gemeenten en de provinciale volkshuis
vestingscommissie en ons dagelijks bestuur;
- de besluitvorm ing in de RVC is zoveel mogelijk gericht op unanimiteit;
- de R.V.C. besluit bij meerderheid van stemmen, maar in het uit te brengen advies wordt
melding gemaakt van eventuele minderheidsstandpunten;
- adviezen van de R.V.C. zijn openbaar;
- adviezen van de R.V.C. worden ongewijzigd en zonder toevoegingen naar de Provinciale
Volkshuisvestingscommissie en de gemeenten verstuurd;
- de bijeenkomsten van de R.V.C. zijn in principe niet openbaar;
- bij een verdeeld advies' van de R.V.C. wordt de uiteindelijke besluitvorming aan G.S.
overgelaten;
- de Hoofdingenieur Directeur is bereid het contingent voor het betreffende samenwer
kingsgebied in zijn geheel aan het gewest toe te wijzen. Dit betekent dat bij de ver
deling van het regionale contingent beter kan worden ingespeeld op de lokale problema
tiek van de gemeenten;
- er kan beter voor gewaakt worden, dat contingenten verloren gaan door binnengeweste-
lijk te werken met reserveplannen;
door te rekenen met een systeem van ruil en jaarlijkse verrekeningen tussen gemeenten
kunnen de contingenten soepeler worden ingepast in de gemeentelijke prioriteiten dan
wanneer iedere gemeente een afzonderlijk contingent van de H.I.D. krijgt toegewezen;
door de vorming van een R.V.C. ontstaat een platform, waarop alle volkshuisvestings
problemen desgewenst bestudeerd en besproken künnen worden;
door de vorming van een R.V.C. kan intergemeentelijke deskundigheid worden georgani
seerd, die zonodig de (kleinere) gemeenten kan ondersteunen bij het oplossen van
lokale volkshuisvestingsvraagstukken;
door de vorming van een R.V.C. krijgen de gemeenten samen ëên stem, die net als in