-2-
Van het totale aantal van 17 bestaande instellingen die aangemerkt kunnen
worden als zogenaamde voorloper in deze regio zijn er 3 instellingen
(V.J.V. centra den Diesel, den Singel en Spuit 12) die in diverse brieven
hebben aangegeven de aanbeveling van de werkgroep om de regionale instel
ling voor basiseducatie te laten ressorteren onder O.M.O. niet te delen.
Dit ondanks dat men als onderscheiden V.J.V. centra de principiële be
reidheid heeft uitgesproken deel te willen nemen aan de regionale werkgroep
en in feite daarmee ook de doelstelling om te komen tot een regionale
instelling heeft onderschreven.
Met respect voor deze inbreng van de V.J.V.-centra en alles overwegende
zijn wij met de werkgroep Basiseducatie van mening dat het de voorkeur
geniet de op te richten regionale instelling met naar verwachting een
1200 tal kursisten, 60 a 70 personeelsleden en een te ramen jaaromzet van
meer dan f 2,miljoen) te laten ressorteren onder O.M.O. die er blijk van
geeft niet alleen administratief maar ook onderwijskundig professionele on
dersteuning te kunnen verlenen aan grootschaligere onderwijsinstellingen.
Juridische status en bestuurssamenstelling regionale instelling voor Basis
educatie
In de gedachtengang van de werkgroep krijgt de regionale instelling een pri
vaatrechtelijke status, waarbij de bestuursfuncties worden bezet vanuit de
werksoorten die tot de voorlopers behoren en waarbij gestreefd wordt naar
een bestuur waarvan de leden uit de gehele regio afkomstig zijn.
Intergemeentelijke samenwerking
Op de pagina's 53 en 54 van het eindadvies is door de werkgroep vooral uit
praktische en financiële overwegingen een voorstel voor intergemeentelijke
samenwerking t.a.v. de basiseducatie in de regio opgenomen.
Het voorstel is zodanig geredigeerd dat daarmee geen bevoegdheden van onder
scheiden gemeentebesturen worden overgedragen. Iedere gemeenteraad dient
jaarlijks het programma voor basiseducatie vast te stellen en ook de de
finitieve subsidievaststelling voor de regionale instelling kan pas
geschieden nadat de gemeenteraden de jaarrekeningen hebben goedgekeurd.
Middels deze voorgestelde vorm van samenwerking wordt ook beantwoord aan de
wens der gemeentebesturen om als afzonderlijke gemeenten inbreng te kunnen
hebben bij de inhoudelijke en financiële besluitvorming inzake B.E.-aktivi-
teiten binnen de eigen gemeentegrenzen.
Met punt 2 van het voorstel (p53 eindadvies) wordt een zo optimaal moge
lijke invloed beoogd van de afzonderlijke gemeentebesturen op de spreiding
en bereikbaarheid van B.E.-artikelen over de regio én binnen de eigen ge
meentegrenzen.
Een ander voordeel van het voorstel is dat de overheadkosten van de ge
zamenlijke gemeentelijke bemoeienis met de basiseducatie tot een minimum
beperkt kunnen blijven.
Subsidieverordening
Om rechtszekerheid en duidelijkheid in de subsidiëring en in de daarbij te
stellen voorwaarden aan de regionale instelling te realiseren is een ver
ordening regelende de subsidiëring van de basiseducatie in het eindadvies
(pagina 34 e.v.) opgenomen. De in de verordening gestelde data en termijnen
akkorderen met die in het voorstel voor de intergemeentelijke samenwerking.
Invoering nieuwe regionale instelling
-3-
Nadat de respectievelijke gemeenteraden hun goedkeuring aan het eindadvies
van de werkgroep hebben gegeven, kan de regionale instelling daadwerkelijk
opgericht worden. Volgens berekeningen van de werkgroep is het budgettair
mogelijk dat de personeelsleden van de voorlopers overgenomen worden door
de nieuwe instelling. Om te voorkomen dat er tussen het tijdstip van het
uitbrengen van het eindadvies en de oprichting van de nieuwe instelling een
vacuum ontstaat, zal het dagelijks bestuur van de werkgroep tijdelijk blij
ven functioneren. Het dagelijks bestuur zal o.a. bestuursleden voor de
nieuwe instelling recruteren, gemeentebesturen - op verzoek - van advies
voorzien, voorbereidende werkzaamheden verrichten voor de instelling in
oprichting en fungeren als voorlopig educatief beraad.
Omdat de in het eindadvies opgenomen begroting (p15 en 16) indicatief is,
zal, zodra het nieuwe bestuur van de op te richten instelling daartoe be
voegd is, een meer uitgewerkte begroting opgesteld worden. Ook zal het be
stuur nog een keuze dienen te maken voor de centrale vestigingsplaats en
personeel in dienst moeten nemen, c.q. personeel van de voorlopers over die
nen te nemen.
Om de continuïteit van de lopende kursussen niet in gevaar te brengen stelt
de werkgroep voor de educatieve werkers, die op dit moment deze kursussen
uitvoeren, deze aktiviteiten te laten voortzetten.
Instelling Educatief Beraad
Zoals verwoord op p.23 en 24 van het eindadvies dienen de gemeentebesturen
te besluiten tot de instelling van een educatief beraad. Dit beraad heeft
als voornaamste taak het adviseren omtrent het jaarlijks op te stellen ont
werp educatief programma.
Het educatief beraad zal gaan bestaan uit personen afkomstig uit de kring
van organisaties en instellingen, die bij de uitvoering van de basisedu
catie in de samenwerkende gemeenten betrokken zijn of afkomstig zijn uit de
kring van organisaties uit de samenwerkende gemeenten die anderzins belang
hebben bij de basiseducatie.
De colleges van burgemeester en wethouders van de samenwerkende gemeenten
kunnen één of meer waarnemers bij het educatief beraad aanwijzen.
Aan het educatief beraad zijn beperkte kosten verbonden.
Voorgesteld wordt deze kosten te dragen naar rato van de rijksbijdrage.
Financiële consequenties gemeente
In Uw vergadering van 20-1- 1987 werd besloten bij de maximale inzet van
de financiële middelen uit te gaan van de te ontvangen rijksmiddelen ter
zake.
Uitgaande van de indicatieve begroting in het eindadvies lijken de door de
16 samenwerkende gemeenten te ontvangen rijksmiddelen toereikend om alle nu
bestaande aktiviteiten te kunnen continueren en ook het daarmee gemoeide
personeel, nu werkzaam bij de voorlopers, te kunnen overnemen en er aldus
geen wachtgeldverplicktingen zullen ontstaan
Een voorstel voor het daadwerkelijk te verstrekken subsidie aan de instel
ling voor basiseducatie en een daarbij behorend voorstel voor een begro
tingswijziging (toe te kennen subsidie enerzijds en te ontvangen rijks
bijdrage anderzijds) kunt U tegemoet zien na ontvangst van een door het
bestuur (i.o.) van de instelling voor basiseducatie in te dienen subsi
dieverzoek met een daarbij behorende nader uitgewerkte begroting en pro
gramma
Conform bijgevoegd ontwerp-besluit stellen wij U voor:
- akkoord te gaan met het voorstel van de werkgroep om de nieuwe regionale
instelling voor basiseducatie te laten ressorteren onder de vereniging