in
f
'A
- 3 -
fase 2 in 1987 en fase 3 in 1989. In het tussenliggende
jaar 1988 dient men de plannen te beproeven en zal de
minster nagaan of hij er zijn fiat aan kan geven. Verder
spreekt de minister over een zogenaamde waakvlamovereen
komst, wat inhoudt dat er een overeenkomst gesloten wordt
met particulieren dat ze bij calamiteiten opgeroepen kunnen
worden. Mevrouw Bosters somt nog enkele gegevens op en ver
klaart daarna dat ze er, gezien de trage ambtelijke molens,
bang voor is dat het fasenplan niet in 1990 gerealiseerd
zal zijn maar in 2000. Ze is van mening dat de aan het
kanaal gelegen gemeenten allerter hadden moeten zijn, toen
het kanaal gegraven werd. Men had voor de aanleg van het
kanaal een rampenplan moeten eisen. Ze heeft gelezen dat
Rijkswaterstaat niet wil en ze is van mening dat er op
deze wijze met de inwoners gesold wordt. Ze vraagt wat de
vergadering van de burgemeesters t.a.v. deze antwoorden
heeft opgeleverd.
De voorzitter wijst er mevrouw Bosters op dat zij een
kopie gemaakt heeft van een brief, die aan de burgemeester
gericht is. Deze brieven zijn bestemd voor de burgemeester.
Omdat er een zo groot mogelijke openheid betracht wordt,
is deze brief vertrouwelijk ter inzage gegeven. Dat de
brieven nu gekopieerd zijn, daarmee gaat mevrouw Bosters
haar boekje ver te buiten.
Mevrouw Bosters merkt op dat ze de brief ook had
kunnen overschrijven, omdat deze bij de ingekomen stukken
voor alle raadsleden lag. Deze stukken zijn openbaar voor
alle raadsleden en wanneer ze stukken had overgeschreven
had ook niemand haar dat kunnen beletten.
De voorzitter vindt dat wanneer alle ter inzage ge
legde stukken gekopieerd worden het hek van de dam is.
Mevrouw Bosters verklaart dat ze dat niet zal doen,
maar in dit geval gaat het erom dat allerlei overheids
instanties plannen maken en dat de mensen zoet gehouden
worden zonder hen informatie te verstrekken.
De voorzitter antwoordt dat in die stukken allerlei
telefoonnummers e.d. opgenomen zijn, waar voor de rest
niemand iets aan heeft. Men geeft pas informatie als alles
in 1990 rond kan zijn. De vergadering van burgemeesters
is inmiddels geweest, maar de voorzitter kon daar niet
naar toe, omdat hij met griep te bed lag. Uit ingewonnen
informaties is hem gebleken wat nu is medegedeeld. Hij
geeft in het kort weer wat de voorbereidende maatregelen
zijn.
Mevrouw Bosters vraagt waarom die maatregelen dan zo
geheim zijn. Ze kunnen dienen ter geruststelling van de
bevolking als ze in begrijpelijke taal medegedeeld worden.
De voorzitter antwoordt dat het ter competentie van
de provincie en Rijkswaterstaat is daaraan bekendheid te
geven. Niet ter competentie van de burgemeesters.
Naar aanleiding van punt 2 van de ingekomen stukken
vraagt de heer de Koning hoe de vertragingen zijn ontstaan,
die in de rapporten vermeld worden.
De voorzitter antwoordt dat dit komt door ziekte en
drukke werkzaamheden. De gemeenterekeningen 1983 en 1984
zijn inmiddels voltooid en er is opdracht verleend de
rekening 1985 op te stellen.
Naar aanleiding van punt 14 van de ingekomen stukken
vraagt de heer van Geel of de plattegronden op de invals
wegen van het dorp aangepast worden aan de nieuwe situatie.
De voorzitter antwoordt dat de grenswijziging per
1-1-1986 gerealiseerd is. Te zijner tijd zullen hiervoor
stedebouwkundige aanvullingen komen.