in f 'A - 3 - fase 2 in 1987 en fase 3 in 1989. In het tussenliggende jaar 1988 dient men de plannen te beproeven en zal de minster nagaan of hij er zijn fiat aan kan geven. Verder spreekt de minister over een zogenaamde waakvlamovereen komst, wat inhoudt dat er een overeenkomst gesloten wordt met particulieren dat ze bij calamiteiten opgeroepen kunnen worden. Mevrouw Bosters somt nog enkele gegevens op en ver klaart daarna dat ze er, gezien de trage ambtelijke molens, bang voor is dat het fasenplan niet in 1990 gerealiseerd zal zijn maar in 2000. Ze is van mening dat de aan het kanaal gelegen gemeenten allerter hadden moeten zijn, toen het kanaal gegraven werd. Men had voor de aanleg van het kanaal een rampenplan moeten eisen. Ze heeft gelezen dat Rijkswaterstaat niet wil en ze is van mening dat er op deze wijze met de inwoners gesold wordt. Ze vraagt wat de vergadering van de burgemeesters t.a.v. deze antwoorden heeft opgeleverd. De voorzitter wijst er mevrouw Bosters op dat zij een kopie gemaakt heeft van een brief, die aan de burgemeester gericht is. Deze brieven zijn bestemd voor de burgemeester. Omdat er een zo groot mogelijke openheid betracht wordt, is deze brief vertrouwelijk ter inzage gegeven. Dat de brieven nu gekopieerd zijn, daarmee gaat mevrouw Bosters haar boekje ver te buiten. Mevrouw Bosters merkt op dat ze de brief ook had kunnen overschrijven, omdat deze bij de ingekomen stukken voor alle raadsleden lag. Deze stukken zijn openbaar voor alle raadsleden en wanneer ze stukken had overgeschreven had ook niemand haar dat kunnen beletten. De voorzitter vindt dat wanneer alle ter inzage ge legde stukken gekopieerd worden het hek van de dam is. Mevrouw Bosters verklaart dat ze dat niet zal doen, maar in dit geval gaat het erom dat allerlei overheids instanties plannen maken en dat de mensen zoet gehouden worden zonder hen informatie te verstrekken. De voorzitter antwoordt dat in die stukken allerlei telefoonnummers e.d. opgenomen zijn, waar voor de rest niemand iets aan heeft. Men geeft pas informatie als alles in 1990 rond kan zijn. De vergadering van burgemeesters is inmiddels geweest, maar de voorzitter kon daar niet naar toe, omdat hij met griep te bed lag. Uit ingewonnen informaties is hem gebleken wat nu is medegedeeld. Hij geeft in het kort weer wat de voorbereidende maatregelen zijn. Mevrouw Bosters vraagt waarom die maatregelen dan zo geheim zijn. Ze kunnen dienen ter geruststelling van de bevolking als ze in begrijpelijke taal medegedeeld worden. De voorzitter antwoordt dat het ter competentie van de provincie en Rijkswaterstaat is daaraan bekendheid te geven. Niet ter competentie van de burgemeesters. Naar aanleiding van punt 2 van de ingekomen stukken vraagt de heer de Koning hoe de vertragingen zijn ontstaan, die in de rapporten vermeld worden. De voorzitter antwoordt dat dit komt door ziekte en drukke werkzaamheden. De gemeenterekeningen 1983 en 1984 zijn inmiddels voltooid en er is opdracht verleend de rekening 1985 op te stellen. Naar aanleiding van punt 14 van de ingekomen stukken vraagt de heer van Geel of de plattegronden op de invals wegen van het dorp aangepast worden aan de nieuwe situatie. De voorzitter antwoordt dat de grenswijziging per 1-1-1986 gerealiseerd is. Te zijner tijd zullen hiervoor stedebouwkundige aanvullingen komen.

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1986 | | pagina 55