bijlage 2
MANIFEST
De raden van alle gemeenten in Noord-Brabant «et minder dan 5000 inwoners: - 10 april 1985 -
UITEN hun grote bezorgdheid omtrent onvoldragen plannen tot gemeentelijke herindeling waardoor burgers
én Brabants gebied tekort wordt gedaan op onherstelbare wijze;
RICHTEN zich gezamenlijk en unaniem tot het bestuur van de provincie Noord-Brabant -in eerste aanleg
tot de Commissie voor Bestuurlijke Organisatie uit de Staten- met dit manifest van uiterste
bezorgdheid en protest.
Het uiteindelijk resultaat van schaalvergroting zal in eerste aanleg ontreddering zijn, vervolgens
vervlakking op termijn en door alles heen miskenning van de eigenheid van leefomstandigheden van
mensen
ZEGGEN U dat dit rijksbeleid -tornend aan de fundamenten van de samenleving- zijn basis heeft in
de al jaren tanende bestuurskracht op rijksniveau en verondersteld wordt ten onrechte dat
dit gebrek mede aanwezig is op gemeentelijk niveau;
ZEGGEN U dat in het rijksbeleid bestuurskracht ten onrechte gebonden is aan een inwonertal; een
fundamentele benadering, die de concrete gemeentelijke functie tot basis heeft, ontbreekt;
ZEGGEN U dat zonder meer voorbij wordt gegaan aan de inspanningen die op gemeentelijk niveau (met
succes) plaatsvinden ten dienste van de burgers waarbij besturen van kleinere gemeenten
aantoonbaar dichter bjj de burgers functioneren, zonder dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit van
het bestuur, terwijl de rechtsbescherming van die burgers -<5ók op andere niveau's dan het gemeenteljjke-
via wetgeving verzekerd is. Oe representatieve democratie heeft op gemeentelijk niveau in de klei
nere gemeenten zéér bijzondere betekenis;
ZEGGEN U dat in het rijksbeleid absoluut wordt voorbijgegaan aan hetgeen in het kader van het regio
naal bestuur de afgelopen jaren is opgebouwd en via de nieuwe wet gemeenschappelijke regelin
gen kan worden uitgebouwd, waaraan deze gemeenten een daadwerkelijk goede bijdrage willen blijven leve
ren;
ZEGGEN U dat het proces van noodzakelijke vooruitgang in samenwerking (bestuurlijk-financieel en poli-
tiek) onmogelijk zorgvuldig kan verlopen als systematische herindeling dat proces doorkruist
V E R Z 0 E K E N dringend én met hartgrondige overtuiging:
het provinciaal bestuur van Noord-Brabant -in eerste aanleg de Commissie Bestuurlijke
Organisatie uTt de Staten van deze provincie-:
I. in het kader van de organisatie van het binnenlands bestuur bij de rijksoverheid prioriteit te
bepleiten voor een fundamentele reorganisatie van de rijksdiensten naar een meer klantgerichte
organisatie, zoals de gemeentebesturen reeds zijn;
(Als de reorganisatie van de rijksdienst fundamenteel resultaat heeft kan bezien worden of en
in hoeverre gemeenten niet berekend zijn op hun taak
II. herindeling in ieder geval zolang achterwege te laten, totdat de gezamenlijke gemeenten construc
tief en actief hebben kunnen meewerken aan de verdere ontwikkeling en vormgeving van een samen
hangend regionaal beleid waartoe de rijksoverheid via haar wet gemeenschappelijke regelingen heeft
uitgenodigd;
IIIVoor elke gemeente te zijner tijd concreet te doen nagaan of en in hoeverre bestuurskracht aanpas
sing behoeft, gegeven de gemeentelijke taakstelling en gelet op inhoudelijke behoeften van de
rijksoverheid;
IV. te erkennen dat de gemeente de «eest direct bij de burgers functionerende integrale bestuurslaag
is met naar tgd en plaats gebonden functies, welke los staan van het inwoneraantal;
V. te besluiten het formuleren van voorstellen tot gemeentelijke herindeling pas te overwegen, nadat
fundamenteel onderzoek is verricht door of vanwege het provinciaal bestuur naar de inhoud van
het begrip bestuurskracht, zulks in relatie tot de taakstelling van de bij een mogelijke herinde
ling betrokken gemeente
Aldus vastgesteld 10 april 1985.