I - 4 - Onderwijs. Waar wij hebben geschreven, dat de uitkering uit het gemeentefonds vermindert als het aantal leerlingen afneemt cq. het aantal klassen vermindert is geheel juist. De uitkering uit het gemeentford s wordt berekend op het aantal leer lingen x 237,45 en op het aantal lokalen x 5.136, Hoe minder leerlingen en lokalen, hoe lager de uitkering voor de gemeente, maar ook voor de scholen. Uw opmerkingen van waardering voor schoolbestuur, oudercommissie en leerkrach ten hebben wij in dank aanvaard. Sport en recreatie. De breedvoerige beschouwing over veldsporten en zaalsporten kan bij afweging van de diverse sporten interessant zijn. In het kader van een begrotingsbe handeling is deze minder aktueel. Gelukkig is, dat bij het treffen van voorzieningen door de gemeente op het gebied van sport en spel niet het economisch motief de hoofdrol speelt. Veeleer worden de sportvoorzieningen gezien in het sociaal maatschappelijke vlak. Elementen van een gezonde vrijetijdsbesteding en culturele verheffing zijn hierbij bepalend. Verder is in dit kader niet te rijmen de opmerking van een halt toe te roepen aan de subsidies voor plaatselijke verenigingen, waar de opmerker eerst pleit voor het stimuleren van aktiviteiten van uit de burgerij. Wij onderschrijven zeker niet de opmerking om de subsidies te gaan korten. Het pleidooi dat gehouden is voor een overdekte sportaccommodatie, is natuur lijk prijzenswaardig. Alleen moet men in deze zaken wel met beide benen op de grond blijven staan. Eenieder kan wel berekenen wat een dergelijke accommodatie ongeveer gaat kosten. Een dergelijke investering voor een gemeente van 2200 inwoners is onbetaalbaar. Ook als er een subsidie van het rijk zou zijn te ver wachten bij een bouw van een sportzaal van 75 h. 90%, dan nog zijn de jaarlijkse exploitatielasten een financiëlelast, die gevoegelijk op 70 &80.000 gulden kan worden geschat. Per inwoner komt dit neer op i 40,—.Deze financiële conse quenties missen wij in het hele relaas van de opmerker. Toch lijkt het ons juist, om bij de beoordeling of er wel of niet een sportzaal moet komen, het financiële element goed wordt bekeken. Ook goed bekeken moet worden de planologische elementen, de verkeersvoorzieningen en niet in de laat ste plaats de noodzakelijkheid ofwel bezettingsgraad van een dergelijke accom modatie. Ons College heeft in deze danook gemeend, middels een enquete bij de plaatselijke verenigingen na te gaan ,in hoeverre er behoefte aan een grote sportzaal bestaat. En na te gaan welke financiële bijdrage de verenigingen kun nen leveren. - De kapitaalslast van het sportveldencomplex de Danen is niet 56.000,— maar 51.000,Hierin is echter een bedrag begrepen van 10.000,voor rente en afschrijving van de 2 tennisbanen, zodat voor het sportveldencomplex De Danen resteert f 41,000,— gemiddeld zijn 3 W.S.W.-ers werkzaam op het sportveld, kosten 30,000,— voor onderhoudskosten is geraamd 5.000, 76.000,— huur N.V.S. 2.800,voor 3 sportvelden. Voor de tennisbanen geldt de volgende opstelling rente afschrijving banen 10.000,— onderhoud 1.000,— W.S.W.-werkers f 16.000,— huur N.V.T.V. 6,750,— i I SCBSatCXaBBQVB

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1981 | | pagina 72