bijlage 1 RAMPENPLANNEN(Algemene beschouwingen 1978.) Mijnheer de Voorzitter, het felrood gekaft boekwerk dat de commissaris der Koningin in maart aan honderden instanties, waaronder de gemeentebesturen, in de provincie heeft toege zonden, bevat geen opwekkende lectuur. Het "Provinciaal Raamwerk voor Gemeentelijke Rampenplannen drukt ons echter met de neus op situaties die verre van ondenk baar zijn. De inleiding zegt het overduidelijk- "Door het toenemen van_de bevolking en de ontwikkelingen op het gebied van de industrie, techniek en verkeer is de kwetsbaarheid van het maatschappelijk leven in de achterliggende jaren aanzienlijk vergroot, en zijn de gevaren die zowel het individu als de samenleving bedreigen, in sterke mate toegenomen. Die toename betreft zowel de verscheidenheid van de aanwezigerisico's, als de mogelijkheid dat een ongeval de omvang van een ramp aanneemt. Er is weinig fantasie voor nodig, om een lijstje van de hier bedoelde s«ort risico's samen stellen. Het^is de laatste jaren helaas niet zeldzaam meer, dat zich in onze door technische installaties, laboratoria en massaal transport beheerste wereld onverwachts een incident voordoet. Het feit dat er dan maaral te vaak sprake is van een "gelukkige afloop" of van eenu ^na ramp" moet ons, te zamen met werkelijk catastrofaale gebeur- tenissen in het buitenland aan het denken zetten. Van dat laatste nu, is het provinciale draaiboek voor de rampen-plannen e vrucht. In het licht van het bovenstaande, kunnen we vaststellen dat de commissaris der Koningin, zijn taak, alleen al door het nemen van de nodige initiatieven, uitstekend verstaa. Hij is terecht van mening, dat derisicovolle situatieniet m overeenstemming is met de verhoudingsgewijs traag draaiende machine van de wetgever. Ook de wijze waarop het provinciaal raamwerk m elkaar is gestoken is een reden om decommissaris en zijn ambtenaren met hun arbeid te complimenteren. Er is zoveel voorbereidend werk verricht, dat het resultaat de gemeentebesturen ongetwijfeld zal of heeft geprikkeld tot het invullen van de ontbrekende specifiek voor de eigen situatie geldende gegevens en maatregelen. Deze gegevens die ook al worden genoemd in het onowerp Regelen betreffende het vaststellen van gemeentelijke rampenplannen van 5 december 1977 en nog getekend door de voormalige minister van Binnenlandse Zaken, de Gaay Portman leveren tezamen een rampenplan op. Een rampenplanzou ik willen schetsen als een organisatieoverzicht en een waarschuwingsschema- en afspraken schema die betrekking hebben op het optreden in rampsituaties. Het is'in dit verband dan ook verheugend, dat in de aanbiedings brief bii de begroting voor het komende jaar, vastgesteld wordt dat wij, onze gemeenschap, ook al zover zi0n| aan~ nemen voorzitter, dat hier bedoelt wordt, dat het college naar de Raad met een voorstel zal komen? Betekent dit, dat in de komende tijd het rampenplan deel zal gaan uitmaken van openbare discussies in de Raad? De wijze wtïop het college de laatste jaren de burgers over hun doen en laten proheren te Informeren, mag ons toch reden geven om te veronderstellen, dat het college zich cal bezinnen over de w?Ge waarop zin Inhoud en werking van het rampenplan op een viofiedereen bevattelijke wijze naar huiten kan worden gebracht? Ooilege kan genoemde openbaarmakingsprocêdure toch versnellen door fo spoedig mogelijk het plan te laten vaststellen door de Raad9 Be Raad mag toch aannemen, dat het bericht over het rtmpenplan inhoudt, dat het College is uitgegaan van een risico analyse voor ons dorp en de totale regio? Bat de grondbeginselen als richtsnoer hebben gediend bij de opstelling van het plan?

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1980 | | pagina 20