3. Gewestraad, dat N ie uw~Vo s s em.ee r met 3 personen per jaar mag groeien, zijns inziens niet juist is. Indeling in groeiklasse 2 betekent dat. de gemeente mag groeien met de autochtone bevolking. In dit geval zijn dat er in ieder geval meer dan drie en weet de voorzitter van de commissie niet wat de groei van de autochtone bevolking is. Wethouder Hommel merkt nog op dat wanneer Nieuw-Vossemeer in groeiklasse II blijft, de groei langzamer is dan in het structuurplan is voorzien, want daarin is rekening gehouden met enige groei van buitenaf. Wanneer gestreefd wordt naar een lokaal verzorgingsniveau zal geprobeerd moeten worden uit groeiklasse II te komen. De voorzitter zegt dat met de opmerking rekening zal worden ge houden. Wethouder Hommel wil graag dat de raad zich uitspreekt over de vraag of Nieuw-Vossemeer in groeiklasse II moet blijven zitten of dat geprobeerd moet worden in een andere groeiklasse-indeling te komen om een lokaal verzorgingsniveau te bereiken. De voorzitter antwoordt, dat de raad zich 'hierover al heeft uitge sproken bij de vaststelling van het structuurplan, waarin een planning tot een inwonertal van 4000 is opgenomen. De heer Buys is het ook in grote lijnen eens met de informatie- van burgemeester en wethouders, echter met enkele kanttekeningen. Het college schrijft dat het erop tegen is, dat voor de overlopers naar West-Brabant in de komende 10 jaar 10 tot 15.000 woningen gebouwd dienen te worden. Hij vraagt zich af waarom er dan in Nieuw-Vossemeer wel 20 vrije sectorwoningen worden gebouwd voor een prijs waarvoor elke Vossemeerder terugdeinst. Hij merkt op dat het college hierdoor de niet gewenste ontwikkeling in de hand werkt. In het kader van de werkgelegenheid vraagt de heer Buys of het college alles in het werk heeft gesteld om de vestiging van de firma Van der Giessen hier te realiseren. De voorzitter antwoordt dat dit zonder meer bevestigd kan worden. Men is met de heer Van der Giessen naar de provincie geweest, waar men is ontvangen door onder meer gedeputeerde Siepman en aan de heer Van der Giessen is schriftelijk medegedeeld dat hij op die plaats niet. mag bouwen. Sinds deze brief is niets meer van de heer Van der Giessen vernomen. De heer Buys merkt op dat er nog steeds niets is gedaan om fiets paden naar Steenbergen en Bergen op Zoom aan te leggen. Hij vraagt zich af of het niet wenselijk is dat een plan wordt opgemaakt om tot realisering van deze fietspaden te komen en hij merkt op dat een commissie hierin gericht werk kan doen. De voorzitter antwoordt dat hieraan veel aandacht is besteed, maar dat het technisch zeer moeilijk is en dat het ook moeilijk is de daar voor benodigde gronden te verkrijgen. De heer Buys merkt op dat rechts van de Moorseweg nog 1meter grond beschikbaar is ora een fietspad aan te leggen. De voorzitter antwoordt dat dit al eens bekeken is maar dat het niet mogelijk is gebleken. Bovendien zijn richtlijnen gegeven m.b.t. de prijzen die voor de grond geboden kunnen worden, om deze in eigendom te verkrijgen. Ook zal realisering van de fietspaden gevolgen, hebben voor de hoogte van de gemeentelijke belastingen. Wethouder Perdaems merkt op dat aan de rechterkant van de Moorse weg een zogenaamde slaperdijk ligtAan deze dijk mag volstrekt niet ge graven worden en de grond naast deze dijk is onvoldoende om er een fietspad aan te leggen. De heer Buys vraagt of na realisering van het Deltaplan wel aan deze dijk gegraven mag worden. Wethouder Perdaems antwoordt dat dit inderdaad mag. Verwerving van de gronden van particulieren wordt echter een te kostbare zaak. De heer Buys concludeert dat er dan in de komende 5 jaar niet meer over gesproken hoeft te worden, maar dat er dan wel een plan kan worden

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1979 | | pagina 3