3.
Gewestraad, dat N ie uw~Vo s s em.ee r met 3 personen per jaar mag groeien,
zijns inziens niet juist is. Indeling in groeiklasse 2 betekent dat. de
gemeente mag groeien met de autochtone bevolking. In dit geval zijn dat
er in ieder geval meer dan drie en weet de voorzitter van de commissie
niet wat de groei van de autochtone bevolking is. Wethouder Hommel merkt
nog op dat wanneer Nieuw-Vossemeer in groeiklasse II blijft, de groei
langzamer is dan in het structuurplan is voorzien, want daarin is
rekening gehouden met enige groei van buitenaf. Wanneer gestreefd wordt
naar een lokaal verzorgingsniveau zal geprobeerd moeten worden uit
groeiklasse II te komen.
De voorzitter zegt dat met de opmerking rekening zal worden ge
houden.
Wethouder Hommel wil graag dat de raad zich uitspreekt over de
vraag of Nieuw-Vossemeer in groeiklasse II moet blijven zitten of dat
geprobeerd moet worden in een andere groeiklasse-indeling te komen om
een lokaal verzorgingsniveau te bereiken.
De voorzitter antwoordt, dat de raad zich 'hierover al heeft uitge
sproken bij de vaststelling van het structuurplan, waarin een planning
tot een inwonertal van 4000 is opgenomen.
De heer Buys is het ook in grote lijnen eens met de informatie-
van burgemeester en wethouders, echter met enkele kanttekeningen.
Het college schrijft dat het erop tegen is, dat voor de overlopers
naar West-Brabant in de komende 10 jaar 10 tot 15.000 woningen gebouwd
dienen te worden. Hij vraagt zich af waarom er dan in Nieuw-Vossemeer
wel 20 vrije sectorwoningen worden gebouwd voor een prijs waarvoor elke
Vossemeerder terugdeinst. Hij merkt op dat het college hierdoor de niet
gewenste ontwikkeling in de hand werkt.
In het kader van de werkgelegenheid vraagt de heer Buys of het college
alles in het werk heeft gesteld om de vestiging van de firma Van der
Giessen hier te realiseren.
De voorzitter antwoordt dat dit zonder meer bevestigd kan worden.
Men is met de heer Van der Giessen naar de provincie geweest, waar men
is ontvangen door onder meer gedeputeerde Siepman en aan de heer Van der
Giessen is schriftelijk medegedeeld dat hij op die plaats niet. mag
bouwen. Sinds deze brief is niets meer van de heer Van der Giessen
vernomen.
De heer Buys merkt op dat er nog steeds niets is gedaan om fiets
paden naar Steenbergen en Bergen op Zoom aan te leggen. Hij vraagt zich
af of het niet wenselijk is dat een plan wordt opgemaakt om tot realisering
van deze fietspaden te komen en hij merkt op dat een commissie hierin
gericht werk kan doen.
De voorzitter antwoordt dat hieraan veel aandacht is besteed, maar
dat het technisch zeer moeilijk is en dat het ook moeilijk is de daar
voor benodigde gronden te verkrijgen.
De heer Buys merkt op dat rechts van de Moorseweg nog 1meter
grond beschikbaar is ora een fietspad aan te leggen.
De voorzitter antwoordt dat dit al eens bekeken is maar dat het
niet mogelijk is gebleken. Bovendien zijn richtlijnen gegeven m.b.t.
de prijzen die voor de grond geboden kunnen worden, om deze in eigendom
te verkrijgen. Ook zal realisering van de fietspaden gevolgen, hebben
voor de hoogte van de gemeentelijke belastingen.
Wethouder Perdaems merkt op dat aan de rechterkant van de Moorse
weg een zogenaamde slaperdijk ligtAan deze dijk mag volstrekt niet ge
graven worden en de grond naast deze dijk is onvoldoende om er een
fietspad aan te leggen.
De heer Buys vraagt of na realisering van het Deltaplan wel aan
deze dijk gegraven mag worden.
Wethouder Perdaems antwoordt dat dit inderdaad mag. Verwerving van
de gronden van particulieren wordt echter een te kostbare zaak.
De heer Buys concludeert dat er dan in de komende 5 jaar niet meer
over gesproken hoeft te worden, maar dat er dan wel een plan kan worden