Artikel 6handelend over de aan de leden van het algemeen bestuur
verboden handelingen, bevat geen sanctie op overtreding van dit
voorschrift.
Een verwijzing naar artikel W9 van de Kieswet is aan te bevelen.
Het tweede lid van artikel 6, dat artikel 52 van de gemeentewet
van overeenkomstige toepassing verklaart, zou meer op zijn
plaats zijn geweest in artikel 14.
De verdeling van de bevoegdheden tussen het algemeen bestuur en
het dagelijks bestuur is in de regeling niet scherp geregeld.
Artikel 4 noemt als hoogste orgaan van het schap het
algemeen bestuur, terwijl artikel 8, lid 2, bepaalt, dat aan het
dagelijks bestuur alle bevoegdheden en verplichtingen behoren, die
niet bij de regeling of bij besluit van het algemeen bestuur aan
dit laatste bestuursorgaan zijn voorbehouden.
Voorts kent artikel 8, lid 1, een aantal bevoegdheden toe aan
het dagelijks bestuur, echter onder de restrictie, dat in de
regeling zelf geen andere voorzieningen zijn getroffen.
Of onder deze voorzieningen ook moet worden begrepen de mogelijkheid
dat het algemeen bestuur de in artikel 8, lid 1, genoemde
bevoegdheden aan zich voorbehoudtis niet geheel duidelijk.
Wij zouden er de voorkeur aan geven in de regeling de bevoegdheden
van de bestuursorganen duidelijk vast te leggen, door aan te geven
wat tot het werkterrein van het algemeen bestuur behoort en welke
de bevoegdheden van het dagelijks bestuur en de voorzitter zijn.
In haar huidige opzet houdt de regeling het gevaar in, dat zij in
de praktijk Vele vragen en discussies oproept.
Ten aanzien Van de beheerscommissies* bedoeld in artikel 10, ware
duidelijkheidshalve te vermelden, dat het hierbij gaat om commissies,
waarop het bepaalde in titel II a van de gemeentewet van overeen
komstige toepassing is.
Voorzoveel nodig merken wij nog op, dat de voor de commissies vast
gestelde beheersverordeningen ingevolge het bepaalde in
artikel 64a van de gemeentewet aan ons college moeten worden
medegedeeld.
Voor wat betreft de in artikel 11 geregelde vergoedingen achten
wij het gewenst, dat de besluiten tot het vaststellen van
vergoedingen - anders dan vergoedingen van reis» en verblijfkosten -
aan de goedkeuring van ons college worden onderworpen, zulks in
verband met het ons bij de wet opgedragen toezicht op de
begrotingen en rekeningen van intercommunale lichamen.
In hoofdstuk III „Vergaderingen van het schap" is wel het
vergader» en besluitquorurn geregeld, doch ontbreekt een bepaling
omtrent het stemmingaquarum; de regeling behoeft op dit punt
aanvulling.
Uit oen oogpunt van openbaarheid van bestuur zou het aanbeveling
verdienen de werkingssfeer van artikel J5 uit te breiden tot
andere in artikel 50 van de gemeentewet genoemde besluiten.
De regeling inzake de zorg, het beheer en de bewaring van de
archiefbescheiden ie niet geheel volledig.
Terzake ware overleg te plegen met de provinciaal inspecteur
der archieven, de heer ars. I» Caminada.