Artikel 6handelend over de aan de leden van het algemeen bestuur verboden handelingen, bevat geen sanctie op overtreding van dit voorschrift. Een verwijzing naar artikel W9 van de Kieswet is aan te bevelen. Het tweede lid van artikel 6, dat artikel 52 van de gemeentewet van overeenkomstige toepassing verklaart, zou meer op zijn plaats zijn geweest in artikel 14. De verdeling van de bevoegdheden tussen het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur is in de regeling niet scherp geregeld. Artikel 4 noemt als hoogste orgaan van het schap het algemeen bestuur, terwijl artikel 8, lid 2, bepaalt, dat aan het dagelijks bestuur alle bevoegdheden en verplichtingen behoren, die niet bij de regeling of bij besluit van het algemeen bestuur aan dit laatste bestuursorgaan zijn voorbehouden. Voorts kent artikel 8, lid 1, een aantal bevoegdheden toe aan het dagelijks bestuur, echter onder de restrictie, dat in de regeling zelf geen andere voorzieningen zijn getroffen. Of onder deze voorzieningen ook moet worden begrepen de mogelijkheid dat het algemeen bestuur de in artikel 8, lid 1, genoemde bevoegdheden aan zich voorbehoudtis niet geheel duidelijk. Wij zouden er de voorkeur aan geven in de regeling de bevoegdheden van de bestuursorganen duidelijk vast te leggen, door aan te geven wat tot het werkterrein van het algemeen bestuur behoort en welke de bevoegdheden van het dagelijks bestuur en de voorzitter zijn. In haar huidige opzet houdt de regeling het gevaar in, dat zij in de praktijk Vele vragen en discussies oproept. Ten aanzien Van de beheerscommissies* bedoeld in artikel 10, ware duidelijkheidshalve te vermelden, dat het hierbij gaat om commissies, waarop het bepaalde in titel II a van de gemeentewet van overeen komstige toepassing is. Voorzoveel nodig merken wij nog op, dat de voor de commissies vast gestelde beheersverordeningen ingevolge het bepaalde in artikel 64a van de gemeentewet aan ons college moeten worden medegedeeld. Voor wat betreft de in artikel 11 geregelde vergoedingen achten wij het gewenst, dat de besluiten tot het vaststellen van vergoedingen - anders dan vergoedingen van reis» en verblijfkosten - aan de goedkeuring van ons college worden onderworpen, zulks in verband met het ons bij de wet opgedragen toezicht op de begrotingen en rekeningen van intercommunale lichamen. In hoofdstuk III „Vergaderingen van het schap" is wel het vergader» en besluitquorurn geregeld, doch ontbreekt een bepaling omtrent het stemmingaquarum; de regeling behoeft op dit punt aanvulling. Uit oen oogpunt van openbaarheid van bestuur zou het aanbeveling verdienen de werkingssfeer van artikel J5 uit te breiden tot andere in artikel 50 van de gemeentewet genoemde besluiten. De regeling inzake de zorg, het beheer en de bewaring van de archiefbescheiden ie niet geheel volledig. Terzake ware overleg te plegen met de provinciaal inspecteur der archieven, de heer ars. I» Caminada.

Raadsnotulen

Nieuw-Vossemeer: 1957-1996 | 1977 | | pagina 104